Dwarskracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 89

Dwarskracht

Hallo!!


Zojuist heb ik het boek "sterkteleer 9de editie" gekocht voor zelfstudie. Bij het hoofdstuk spanning spreken ze namelijk over dwarskrachten. Hoe kan je nu bepalen in welke richting N, T en M verlopen?

Een voorbeeld van het boek heb ik alvast in bijlage gezet.

ALvast bedankt!!
2019-10-22_203736.jpg

Berichten: 854

Re: Dwarskracht

Je vraag is niet helemaal duidelijk.
Als het om het tekenen gaat dat maakt in principe niets uit maar is een kwestie van afspraak.
Die overigens bij verschillende vakrichtingen kan variëren en is een topic over zie viewtopic.php?f=27&t=97654

Als je over een 2d element praat zonder wringen of krachten uit het vlak

N is de normaal kracht, de richting komt overeen met de x- as van de ligger
De richting van de dwarskracht (V of D) is dwars op de balk, komt overeen met in de y richting van de balk
de richting van het moment is om de y as van de balk

Om te laten zien hoe de spanning loopt voeg je (in de bouw) tekens toe aan de lijn
normaalkracht pijltjes naar elkaar toe voor druk uit elkaar voor trek
dwarskracht een dwarskracht teken (weet niet hoe ik die moet benoemen) met het streepje boven in de richting waar de dwarskracht toeneem en onder waar deze afneemt
(je kan de boogjes van de momentenlijn met deze richting mee tekenen)
moment een boogje in de richting van de doorbuiging van de ligger
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jp ... ein_nl.jpg

Berichten: 89

Re: Dwarskracht

Hoi Boertje125!! Bedankt voor het snelle antwoord!!

Ik heb het voornamelijk over de krachten Nc, Vc en Mc in dit voorbeeld. In onderstaande afbeelding zijn deze dwarskrachten in het segment CB anders dan in het segment AC (in punt C). Maar ik heb geen idee waarom deze anders zouden zijn omdat het uiteindelijk hetzelfde punt is..
71640067_694034057759742_8785635549936353280_n.jpg

Berichten: 854

Re: Dwarskracht

De krachten zijn tegengesteld als je punt c er tussen zet moet er evenwicht zijn

Berichten: 89

Re: Dwarskracht

Ow best wel simpel. Bedankt boertje 125!! :)

Reageer