Doorbuiging H-profiel
-
- Berichten: 1
Doorbuiging H-profiel
Dag Wetenschappers en enthousiaste forum gebruikers,
Ik volg met enige tijd de interessante discussie op het wetenschapsforum. Ik ben net begonnen aan mijn studie werktuigbouwkunde. Om mijn bijdrage te kunnen leveren in de discussies ben ik lid geworden van dit forum. Daarnaast leveren de discussies hopelijk een mooie bijdrage aan mijn ontwikkeling als toekomstig engineer!
Nu heb ik direct een vraag over het sterkte gedrag van bijvoorbeeld een H-profiel. Afgelopen week kreeg ik de verdeelde belasting uitgelegd en daarbij belaste de verdeelde belasting op een H profiel. Nu vroeg ik mij af wanneer is een H-profiel nou op zijn sterkst,en zal de doorbuiging het minste zijn?
Voorbeeld 1: H- Balk gelijkmatig belasten op de flens?
Voorbeeld 2 : H balk draaien en gelijkmatig belasten op de korte zijde van de flensen?
Ik kan mij voorstellen dat in voorbeeld 2 meer kracht opgenomen kan worden door de breedte van de twee flensen en de balk dus minder snel doorbuigt als in voorbeeld 1 waar de kracht eigenlijk vanuit de flens door het lichaam gaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties...
Ik volg met enige tijd de interessante discussie op het wetenschapsforum. Ik ben net begonnen aan mijn studie werktuigbouwkunde. Om mijn bijdrage te kunnen leveren in de discussies ben ik lid geworden van dit forum. Daarnaast leveren de discussies hopelijk een mooie bijdrage aan mijn ontwikkeling als toekomstig engineer!
Nu heb ik direct een vraag over het sterkte gedrag van bijvoorbeeld een H-profiel. Afgelopen week kreeg ik de verdeelde belasting uitgelegd en daarbij belaste de verdeelde belasting op een H profiel. Nu vroeg ik mij af wanneer is een H-profiel nou op zijn sterkst,en zal de doorbuiging het minste zijn?
Voorbeeld 1: H- Balk gelijkmatig belasten op de flens?
Voorbeeld 2 : H balk draaien en gelijkmatig belasten op de korte zijde van de flensen?
Ik kan mij voorstellen dat in voorbeeld 2 meer kracht opgenomen kan worden door de breedte van de twee flensen en de balk dus minder snel doorbuigt als in voorbeeld 1 waar de kracht eigenlijk vanuit de flens door het lichaam gaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties...
- Moderator
- Berichten: 9.945
Re: Doorbuiging H-profiel
Een 'educated guess':
Weerstand tegen buigen wordt veroorzaakt door verzet tegen compressie aan de bovenkant en verzet tegen rek aan de onderkant.
Omdat in geval 1 er veel materiaal aan de uiterste bovenkant en uiterste onderkant zit, zal daar de doorbuiging het kleinst zijn.
Weerstand tegen buigen wordt veroorzaakt door verzet tegen compressie aan de bovenkant en verzet tegen rek aan de onderkant.
Omdat in geval 1 er veel materiaal aan de uiterste bovenkant en uiterste onderkant zit, zal daar de doorbuiging het kleinst zijn.
- Berichten: 778
Re: Doorbuiging H-profiel
Probeer ook eens te bedenken waarom dat tussenstuk in een I- of H-profiel aanwezig is. Wat doet dat in je voorbeeld 1, en wat in je voorbeeld 2?
- Moderator
- Berichten: 4.094
Re: Doorbuiging H-profiel
Opmerking moderator
Deze topic past beter in Constructie- en sterkteleer, en is daarom verplaatst.
- Berichten: 1.292
Re: Doorbuiging H-profiel
Zeggen de begrippen weerstandsmoment en oppervlaktetraagheidsmoment je iets?
-
- Berichten: 859
Re: Doorbuiging H-profiel
Je begrijpt in ieder geval dat het verschil maakt.
Nu nog even het stapje waarom dat zo is en je begrijpt waarom ze voorbeeld 1 belasting in de sterke richting noemen en voorbeeld 2 belasting in de zwakke richting.
met de uitleg van xilvo en king moet het lukken
Nu nog even het stapje waarom dat zo is en je begrijpt waarom ze voorbeeld 1 belasting in de sterke richting noemen en voorbeeld 2 belasting in de zwakke richting.
met de uitleg van xilvo en king moet het lukken