Traagheidsmoment balk

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 89

Traagheidsmoment balk

Hoi!!

Bij het berekenen van het traagheidsmoment "I" op onderstaande balk, begrijp ik niet goed waarom men de afstanden zou optellen (rood omcirkeld) en vervolgens tot de 3de macht moet doen. Men zou toch deze afstanden (afstand y - zwaartepunt object) moeten aftrekken van elkaar en vervolgens tot de2de macht moeten doen?

Alvast bedankt voor de hulp!! :)
Inked2019-12-12_20h54_02_LI.jpg

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Traagheidsmoment balk

Foutje in de uitwerking lijkt me.
Sowieso een prut-uitwerking:
()Geen assenstelsel gegeven, geen oorsprong.
()Niet even benoemd wat welke maten voorstellen
()5 significante cijfers in de oplossing, terwijl de input slechts 1 significant cijfer heeft.

Berichten: 89

Re: Traagheidsmoment balk

Hoi CoenCo!!

Bedankt voor het snelle antwoord. Zelf vind ik dit ook raar want de oefening komt uit het boek van sterkteleer
(r.c. hibbeler) en de oplossing is meestal wel correct (daarmee deze vraag op het forum dus ;) ).

Veel dank!!

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Traagheidsmoment balk

Pak lekker een nederlands boek joh, zijn er genoeg van, of woon je in de states?

Berichten: 89

Re: Traagheidsmoment balk

Heb het nederlandse boek van sterkteleer rc hibbeler en is best een goed boek, enkel... de uitwerkingen staan er niet in beschreven. Daarom heb ik dit document gebruikt met inch en foot. Wanneer ik de gehele uitwerking oplos (dus zwaartepunt - y en tot de 2de macht) dan kom ik nog steeds niet op de correcte oplossingen. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de oplossing in het boek (nederlandsboek met meter als meeteenheid) foutief is...

Berichten: 856

Re: Traagheidsmoment balk

het antwoord in jouw voorbeeld klopt wel de uitwerking is niet goed opgeschreven de het moet oppervlakte maal de afstand in het kwadraat zijn

laat jouw uitwerking eens zien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Traagheidsmoment balk

De (SI) eenheid van traagheidsmoment (moment of inertia) is kg.m2, niet m4 of inch4, zoals in het voorbeeld staat.

Afgezien van de andere slordigheden, nóg iets waarmee je studenten niet helpt.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Traagheidsmoment balk

Xilvo schreef: vr 13 dec 2019, 20:32 De (SI) eenheid van traagheidsmoment (moment of inertia) is kg.m2, niet m4 of inch4, zoals in het voorbeeld staat.

Afgezien van de andere slordigheden, nóg iets waarmee je studenten niet helpt.
Buigtraagheden zijn in m4
Dat is wat anders dan massatraagheden in kg.m2

Je kan in de formule ook zien dat de dimensie van de oplossing inch4 dient te zijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Traagheidsmoment balk

CoenCo schreef: vr 13 dec 2019, 20:46 Buigtraagheden zijn in m4
Dat is wat anders dan massatraagheden in kg.m2
Buigtraagheden zijn mij niet bekend, dank voor de info.

Maar is dan "traagheidsmoment" wel de juiste term?
Bij traagheid denk ik toch aan massa.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Traagheidsmoment balk

Xilvo schreef: vr 13 dec 2019, 20:48
CoenCo schreef: vr 13 dec 2019, 20:46 Buigtraagheden zijn in m4
Dat is wat anders dan massatraagheden in kg.m2
Buigtraagheden zijn mij niet bekend, dank voor de info.

Maar is dan "traagheidsmoment" wel de juiste term?
Bij traagheid denk ik toch aan massa.
Volgens wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oppervl ... eidsmoment
wikipedia schreef:Het oppervlaktetraagheidsmoment of kwadratisch oppervlaktemoment, foutief ook wel kortweg traagheidsmoment genoemd, is een eigenschap van constructiedelen die de weerstand tegen doorbuiging in een bepaalde richting bepaalt.
Ik denk dat de meeste vaklieden uit de context opmaken welk type traagheidsmoment bedoeld wordt.
Voor de volledigheid: als je het traagheidsmoment deelt door afstand tot de uiterste vezel, dan heb je weerstandsmoment (in m^3) waarmee je makkelijk dan controleren of de uiterste vezel vloeit bij een gegeven buigend moment.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Traagheidsmoment balk

Dank.

Berichten: 89

Re: Traagheidsmoment balk

Bedankt voor de vele antwoorden.
Hieronder heb ik namelijk het vraagstuk opgelost op "mijn" manier. De vraag luidt als volgt:

Vraag:
De balk wordt belast met een inwendig buigmoment van 3 kNm. Bepaal de maximale trek -en drukspanning in de balk

Antwoord van het boek:
Maximale trekspanning: 9,5 MPa (mijn oplossing is 13,39 MPa).
Maximale duwspaning: 13 MPa (mijn oplossing is 18,22 MPa).
2019-12-13_21h59_41.png
2019-12-13_21h59_41.png (89.73 KiB) 5194 keer bekeken
2019-12-13_215841.jpg

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Traagheidsmoment balk

Zonder alles na te rekenen:
Je schrijft I=2(........ + .....
Ik mis het sluithaakje daarvan. Misschien dat je daardoor die 2 bent vergeten voor een bepaalde term?

Berichten: 89

Re: Traagheidsmoment balk

Goed dat je het zegt CoenCo, had dit immers met 2 gesloten haken ingegeven in het rekenmachine. Ik denk ook dat de oplossing in het boek incorrect is...

Berichten: 856

Re: Traagheidsmoment balk

uitwerking.png
ik kom op nagenoeg het zelfde uit als jij
snap niet zo goed waarom je de uitwerking niet gewoon in mm doet

is dat antwoordt van de Nederlandse of de engelse versie?
als het egels is wat hebben ze dan voor moment opgegeven?

Reageer