spanning berekenen item profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

spanning berekenen item profiel

Is het mogelijk om de spanning in een item Al-profiel te bepalen doormiddel van een eenvoudige berekening? Wanneer het optredend moment gekend is. [img]https://be-catalog.item24.com/images/me ... V1.svg[img]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: spanning berekenen item profiel

ja, spanning = M/W. Ik ga ervan uit dat het weerstandsmoment (in L^3) ook in de tech specs van dat profiel staat...

Technicus
Berichten: 1.163

Re: spanning berekenen item profiel

Nee maar de traagheidsmomenten Ix en Iy worden wel gegeven voorzover ik bij die fabrikant kan zien.
Dus als appelman die opzoekt met de hoogte en breedte van het profiel, dan is dat wel om te rekenen

Berichten: 9

Re: spanning berekenen item profiel

king nero schreef: ma 23 dec 2019, 18:13 ja, spanning = M/W. Ik ga ervan uit dat het weerstandsmoment (in L^3) ook in de tech specs van dat profiel staat...
Met:
M=65Nm = 65000 Nmm
Wx=13 cm3 = 13x10^3 mm3
Bereken de spanning als volgt: 65000/(13x10^4)= 5 MPa

Berichten: 9

Re: spanning berekenen item profiel

CoenCo schreef: ma 23 dec 2019, 21:12 Nee maar de traagheidsmomenten Ix en Iy worden wel gegeven voorzover ik bij die fabrikant kan zien.
Dus als appelman die opzoekt met de hoogte en breedte van het profiel, dan is dat wel om te rekenen
Afbeelding

Aangezien dit de doorsnede van het profiel is weet ik niet of het mogelijk is dit te bereken volgens de methode die jij aanhaalt.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: spanning berekenen item profiel

Als je het weerstandsmoment al hebt, dan ben je met sigma=M/W al klaar. Ik zag bij die leverancier geen weerstandsmomenten staan, gelukkig heb je die toch gevonden.

Reageer