reactiekracht ondersteuning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 101

reactiekracht ondersteuning

Hallo,

Weet iemand hoe de berekening tot stand komt die omcirkeld is in groen? Het lijkt dat de reactie in A eerst wordt uitgerekend, want de waarde van 30kN wordt vervolgens gebruikt om de reactie in B te bepalen.

Het is een elegante en snelle manier om reacties te bepalen, maar ik weet niet welke redenering er achter steekt. De component 20 x 3^2 lijkt op qL^2. Welke stappen moet je nemen om tot deze enkelvoudige breuk te komen? Ik zie het niet.

Bedankt maurits
Bijlagen
IMG_20200130_2032222.jpg

Berichten: 863

Re: reactiekracht ondersteuning

Som van de momenten om b is 0 levert de reactie in a op.
Som van de horizontale krachten is 0 levert vervolgens de reactie in b op

Berichten: 270

Re: reactiekracht ondersteuning

Som verticale krachten is nul

Berichten: 101

Re: reactiekracht ondersteuning

Ja dat weet ik. Maar waar komt die 3^2 vandaan en die 1/2?

De uitkomst is 30 kN. Als ik het nareken kom ik daar ook. Maar mijn vraag was eigenlijk wat dat die gekwadrateerde lengte daar doet? Wat is de gedachte erachter om de lengte te kwadrateren?
Bijlagen
IMG_20200130_2032222-2.jpg

Technicus
Berichten: 1.165

Re: reactiekracht ondersteuning

Wiskundig kan je het gewoon omschrijven
3*1,5 = 3 * (3/2) =( 3 * 3 )/2 = (1/2)*3^2

Daarnaast is het vergeetmenietje voor het inklemmigsmoment van een q-last op een uitkraging ook (1/2)qL^2. Dus dat kan je ook direct opschrijven als je de overeenkomst ziet. (En als je die niet ziet, doe je wat je nu, dat is ook prima)

Berichten: 863

Re: reactiekracht ondersteuning

omdat het totaal te bepalen van de q last moet je deze met de lengte vermenigvuldigen en vervolgens nogmaals met de afstand tot de oplegging
omdat de q last hier direct bij de oplegging begint kan je dat korter opschrijven zoals coen hierboven reeds heeft aangegeven

Berichten: 101

Re: reactiekracht ondersteuning

Ja, ik zie het beter nu.

Deze link met bijlage helpt ook viewtopic.php?t=126618
Bijlagen
Doorbuigingsformules_RomijnHorseling.jpg

Reageer