soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Hallo,

Ik ben op zoek naar welk soort profiel en het formaat van het profiel voor een loopbrug in een kantoorcomplex. Deze loopbrug is 5,86 meter lang en 1,20m breed. Het zou dienen als overloop in een kantoorgebouw, gelegen in de hal. De bedoeling is dat het twee steunpunten heeft: één aan het begin en één einde van de loopbrug, er zullen dus geen zuilen zijn die in het midden de brug kunnen dragen. Deze brug zou bestaan uit twee stalen profielen/liggers (in de lengte) met een houten vloer erop en een glazen balustrade.

Kan iemand me helpen met het bepalen van welk soort profiel en welk formaat deze profielen zouden moeten hebben zodat deze loopbrug veilig bewandeld kan worden?

Alvast bedankt,
Studente interieurarchitectuur

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Weet je welke belasting er mag op komen?
Welk materiaal (staal, RVS), hoe wil je die profielen hebben (U, I, platte lat, ... )
Is de onderkant toe of mag je de diagonalen zien?

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

De soort belasting zijn enkel personen die er dagelijks enkele keren over wandelen. (in de hele kantoorruimte zullen 120-tal personen werken, maximaal op hetzelfde moment kunnen er 30 personen dicht tegen elkaar op de brug staan = max 3000 kg). Welk materiaal en welk profiel is voor mij eender. Het esthetische is hier wel belangrijk dus ofwel de onderkant toe, ofwel met een profiel dat strak zichtbaar is zoals bijvoorbeeld een I profiel dat in de lengte loopt.

Berichten: 854

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Dat is een overspanning van niks. ga voor je ontwerp uit van 2* UNP200


In de bouw zijn de te rekenen belastingen vastgelegd in diverse normen.
die in principe niets van doen hebben met wat je er op het moment mee van plan zou zijn.
Het enigste dat van belang is dat het brug in een kantoor moet worden.

mocht het een echt project betreffen dan is het zonder meer vergunningsplichtige en adviseer ik je een constructeur bij het werk te betrekken

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Oke van harte bedankt. Het is inderdaad een fictief project waarin ik ergens in heel gebouw even een loopbrug had geplaatst. Mijn promoter vroeg of ik deze ook kon uittekenen dus nu met jouw hulp kan ik verder! Dankuwel!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Die UNP200 leek naar mijn gevoel vrij klein, maar even nagekeken en ik moet zeggen, ervaring doet wonderen boertje, is zeker sterk genoeg (mijn werk situeert zich steeds in de knooppunten, ik doe in principe geen berekeningen van volledige structuren). Voor een glazen balustrade zou ik wel nog een stap stijver werken, om te vermijden dat het glas bovenaan tegen elkaar botst aan de voegen (en om het "bouncy" gevoel te vermijden), maar daarvoor zijn er ook andere oplossingen afh. van het type balustrade.
flor98 schreef: za 23 mei 2020, 19:02 Het esthetische is hier wel belangrijk dus ofwel de onderkant toe, ofwel met een profiel dat strak zichtbaar is zoals bijvoorbeeld een I profiel dat in de lengte loopt.
Een I is enkel goed voor vuil op te hopen op de flenzen, dat zou ik zeker niet nemen op een plaats die je ook niet elke week kan poetsen. Hier is een U de beste keuze.

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

King Nero, wat bedoel je precies voor de balustrade met 'stap stijver werken'? Een grotere maat van U profiel (welke zou deze dan zijn?) zou dit bouncy gevoel kunnen vermijden of zijn hier ook nog andere tips voor?
Mag de houten vloer bestaande uit latten rechtstreeks bovenop de profielen gemonteerd worden én de glazen balustrade aan de zijkant van het profiel of zie ik dit totaal fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

die gaan in stappen van 2 cm omhoog. Een UNP220 heeft direct al een traagheidsmoment dat 40% groter is dan een 200.
De houten latten mogen rechtstreeks op de bovenflens (wel een platte lat aan de buitenkant striplassen, zodat je een 'bakje' maakt (en de kopse kanten vh hout wegsteekt), en rekening houden dat 120 cm een mooie overspanning is voor een houten vloer. Daar gaat dus wsch ook nog iets tussen moeten...

Balustrades worden typisch afgemonteerd op de verticale kant (de rug) van de U's dmv een voetplaat met bouten.
Architecturale glazen balustrades hebben ook eigen montageprofielen, zodat je geen staanders meet nodig hebt. Je hebt dan enkel de panelen met een bovenrand die fungeert als handgreep die zichtbaar zijn.

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Ahzo oke dat is interessant om te weten!
De platte lat voor het 'bakje' is enkele millimeters dik veronderstel ik?
Wat de houten latten betreffen, de dikte is hier heel belangrijk zodat men er niet doorzakt maar u spreekt ook over dat hier waarschijnlijk nog iets tussen de twee U profielen moet komen om de houten latten te ondersteunen. Wat is dat 'iets'? Een derde profiel of dacht u aan iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Ja, enkele mm's volstaat.
Ja, inderdaad een derde profiel. Ofwel hetzelfde als die aan de buitenzijden (maar dan een symetrisch profiel, een I), ofwel een kleiner profiel zoals een T die dan elke 1 à 1.5 m door een dwarsbalkje wordt gedragen, dewelke dan op hun beurt tussen beide U's spannen en dienen als steun tegen lateraal uitknikken. Beide opties zorgen voor heel wat extra werk voor de producent...

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Dit derde profiel is dus echt noodzakelijk bij een breedte van een loopbrug van 1,20 meter? (zo wordt het dus bv UNP220 - IPN/IPE220 - UNP220) De houten latten (voorkeur voor berk) zijn rond de 5 cm dik of raadt u iets anders aan?

Berichten: 854

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

nee dat is het niet.
houten delen van 50mm dik kunnen die overspanning wel aan.
(vergelijkbaar met een traptreden)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Het is een fictief project begrijp ik. Ik heb echter een vraag:

Zou in realiteit de brug gebruikt kunnen worden gedurende een verhuizing?

Ik kan mij voorstellen dat verhuizers creatief zijn en zware objecten over de brug kunnen verplaatsen.

Is in dit soort gevallen een waarschuwing bordje noodzakelijk/verplicht, maximale belasting ... kg?

Berichten: 7

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Oké dankjewel!
En de loopbrug zou tijdens een verhuis niet gebruikt moeten worden. Als men enkele bureaus verplaatst heeft men een bredere en betonnen pad waarlangs men evengoed kan gaan. De loopbrug is dus niet de enige toegang voor van het ene naar het andere gedeelte te gaan in het kantorencomplex en dient enkel gebruikt te worden in een dagdagelijkse werkdag door mensen die wel eventueel een doosje of karretje kunnen dragen of vooruitduwen.

Berichten: 854

Re: soort profiel en afmeting loopbrug 6 meter

Die brug is net zo stek als de vloer van een kantoor.
als die verhuizers het kunnen tillen is het geen enkel probleem als ze er mee over een loopbrug gaan.

bordje erbij is onzin die zet je ook niet bij de trap.
verder is verhuizen een vak als er iets echt groot en zwaars verhuist moet wordt vooraf het traject onderzocht

Reageer