druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 101

druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

Ik snap wel vaker hele eenvoudige dingen niet. Zo ook nu weer.

In de bijgevoegde oefenopgave wordt uitgegaan van respectievelijke druk- en trekbalastingen in diverse onderdelen van een brugdek. Waanneer ik mij de krachtopleggingen voorstel - al dan niet eigen gewicht - snap ik de aanname van de opdrachtgever niet van de (buig)trekspanning in de bovenflens van de langsligger.

De langsligger onder belasting veert een beetje hol door, net als de dwarsdrager. Daardoor staat er in de langsligger toch ook drukspanning in de bovenflens?


brugliggers.jpg

Technicus
Berichten: 1.151

Re: druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

Vraag/hint: is de langsligger de hoofdligger?

Berichten: 101

Re: druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

Alle informatie staat in de opgave. Ik ga ervan uit dat de getoonde langsligger zich in de rijrichting uitstrekt en dus een van de twee hoofdliggers is. Maar dat lijkt mij niet van belang toch om de druk/trekbelasting ter bepalen. De belasting combinatie van eigen gewicht en dynamische belasting door verkeer zorgt voor een zwellende drukbelasting in de bovenflens van zowel de ligger als de drager.

Ik kan me voorstellen dat trekbelasting in de bovenflens van de langsligger optreedt in geval het een ophaalbrug zou betreffen. Maar HEA 450 is geen ophaalbrug lijkt me.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

maurits60 schreef: zo 09 aug 2020, 17:35 Alle informatie staat in de opgave. Ik ga ervan uit dat de getoonde langsligger zich in de rijrichting uitstrekt en dus een van de twee hoofdliggers is. Maar dat lijkt mij niet van belang toch om de druk/trekbelasting ter bepalen. De belasting combinatie van eigen gewicht en dynamische belasting door verkeer zorgt voor een zwellende drukbelasting in de bovenflens van zowel de ligger als de drager.
De dwarsdrager is ruim een meter hoog, de langsligger is een hea450 van slechts 45cm hoog.
Dus nogmaals de vraag: Ligt de enorme dwarsdrager op het langsliggertje? Of is het misschien andersom?
En als het andersom is, zit er dan misschien een steunpuntsmoment ipv een veldmoment tpv de verbinding?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

:D HEA450, een "langsliggertje"? Nu, je hebt in ieder geval gelijk.

@ maurits: teken eens de momentenlijn van een ligger op 2 steunpunten (gelast = ingeklemd) met een last (maakt niet uit, punt of gelijkmatig verdeeld).
Wat gebeurt er op de plaats waar deze lijn de nullijn kruist?

Berichten: 854

Re: druk- trekbelasting in brugdeel simpele inzichtvraag

mischien is het een te openen brug
daar kan de trek heel goed boven zitten

Reageer