Windbelasting glazen schuifpui

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Windbelasting glazen schuifpui

Ik heb korte tijd geleden een serre op mijn dakterras laten bouwen. De voorkant wordt afgesloten door een schuifpui bestaande uit 4 losse secties van gehard veiligheidsglas met een dikte van 10mm, hoogte 2100mm, breedte 900mm. Deze componenten worden veel toegepast, maar doorgaans op de begane grond. In mijn geval ligt mijn dakterras op de 3de verdieping (12m). Ik heb nu mijn twijfels of de secties bestand zijn tegen de hogere winddruk die op deze hoogte kan heersen. Ik woon in een bebouwd gebied (Urk, Flevoland, windgebied II), maar het appartement is twee verdiepingen hoger dan de omliggende bebouwing. Ik schat dat de maximale extreme winddruk (op basis van allerlei tabellen) zo'n 1.5 tot 2 maal hoger kan zijn dan op de begane grond (tot aan zo'n 800N/m2).

Rekenhulpen die de gewenste dikte van het glas aangeven gaan alle uit van oplegging van alle vier zijden. Maar in mijn geval wordt alleen de korte kant (900mm) onder en boven opgelegd. Ik kan dus niet goed bepalen of de gebruikte componenten, die op de begane grond voldoen, voldoende overbemeten zijn om ook de situatie op hoogte van mijn dakterras aan te kunnen.

Typisch een vergeetmenietje zou je zeggen, doorbuiging berekenen lukt mij dan ook nog wel (hoewel ik van huis uit geen constructeur ben). Alleen weet ik dus niet of en hoe ik daarmee voor gehard glas ook breuksterkte kan vaststellen.

Berichten: 854

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Er zit geen frame om dat glas?

ps de normale winddruk tabellen zijn voor oppervlakte van 10m2 of meer.
op kleiner oppervlakte kunnen hogere drukken optreden het zelfde geld voor onderdelen op hoeken

Berichten: 5

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Nee er zit geen frame omheen. Het is een schuifpui, de platen kan je op een rail heen en weer schuiven. Het is dus een zuivere oplegging van de twee kortste zijden. Afgezien dan misschien van de platen aan de buitenkant, links en rechts, die vinden ook nog steun aan 1 van de lange zijden. Het is een constructie die probleemloos wordt toegepast in vele situaties, maar zoals gezegd, doorgaans op de begane grond. In mijn geval dus op een derde woonlaag.

Ik ben een berekening tegengekomen op internet van het Kenniscentrum Glas (terras in Woerden) waar men een vergelijkbare schuifpui toepaste. Daar ging men uit van een extreme winddruk van 490 N/m2, maar wel voor glasplaten met een hoogte van 2300 mm. Die situatie werd als veilig beoordeeld. Ze kwamen daar op 80% van de maximaal toelaatbare buigtrekspanning.

In mijn geval gaat het dus om een hoogte van 2100 mm, maar dan wel weer voor een ander windgebied en hogergelegen. Op basis van allerlei tabellen ga ik in mijn situatie uit van een extreme winddruk van 800 N/m2. De doorbuiging bij een vrije oplegging gaat evenredig met de vierde macht van de afstand tussen oplegging en volgens mij gaat de breuksterkte met de derde macht (?). Terugrekenend zou mijn situatie dan nog net toelaatbaar zijn.

Berichten: 854

Re: Windbelasting glazen schuifpui

voor de breuksterkt bepaal je het maximale moment die in de plaat optreedt en die deel je door het weerstandsmoment van de glasplaat (1/6bh^) h is de dikte van je glas

Berichten: 5

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Sterkteleer was maar een bijvak voor mij, maar ik ga er nog eens op studeren. Intussen, is mijn aanname dat de breuksterkte bij een tweezijdige vrije oplegging (homogene belasting over het oppervlak, geen lijnbelasting) omgekeerd evenredig is met de derde macht van de overspanning correct ? Of is dat te simpel ? Ik vergelijk dus met een situatie (terras in Woerden) die, afgezien van breedte en hoogte identiek is. Platen zijn bij mij breedte 950mm, hoogte 2100mm. Dikte is in beide gevallen 10mm.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Belasting (dus op sterkte)
Voor een qlast: M=1/8* q * l^2
Dus kwadratisch met de lengte van de overspanning.

Doorbuiging (dus op stijfheid)
w=5/384 * q * l^4
Dus tot de vierde macht van de overspanning.

Berichten: 5

Re: Windbelasting glazen schuifpui

OK, thanks !
Terugrekenend vanuit de situatie in Woerden wordt dat in mijn geval dus net op of zelfs over het randje ...
Tenminste als mijn aanname voor de extreme winddruk correct is.
Ga ik toch eens nadenken over een manier om de glazen schuifdeuren bij zwaar weer te vast te kunnen zetten.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Kan die leverancier van die pui dat niet gewoon voor je uitrekenen? Of is het een tweedehandsje?
Als je echt zo op de rand zit, is een beetje geld voor een berekening misschien de moeite wel waard. In een storm rondvliegend glas door je huis is ook geen pretje.

Berichten: 5

Re: Windbelasting glazen schuifpui

Ik heb de vraag al bij de bouwer neergelegd. Zij doen zelf geen berekeningen, maken gebruik van standaard componenten, die ze elders weer inkopen. De vraag is doorgespeeld naar de leverancier van de schuifpui-onderdelen Verasol. Maar ik heb nog geen antwoord.

Ik kan het gewoon laten uitrekenen door Kenniscentrum Glas. Zij rekenen daar zo'n 300 euro voor. Doe ik misschien nog wel voor mijn gemoedsrust. Maar dan vraag ik mij wel af wat het verschil is tussen net wel voldoende en net niet, gezien de ruime marges die bij veiligheidsnormen worden gehanteerd.

Ik ga sowieso iets verzinnen om ze vast te kunnen zetten. Better safe than sorry zoals de Engelsen zeggen (al doen ze zelf wel een beetje roekeloos op dit moment met de Brexit ;-)

Reageer