Keuze lagers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Keuze lagers

Hallo allemaal,

Voor een project op school ben ik bezig met het ontwerpen van een zwenkkraan.

Dit is een vls van de kraan die ik moet ontwerpen.
kraanproject 7.jpg
Voor de bovenzijde is dit hoe ver ik ben gekomen met de doorsnede van het lager:
lager bovenzijde 2.jpg
Voor de onderzijde kom ik er niet uit, het lager moet radiale en axiale krachten kunne opvangen, als ik het goed is het moet zorgen dat de kraan 180 graden kan draaien lans de muur.

Kan iemand mij verder op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Keuze lagers

Als eerste, weet je zeker dat de krachten in je vls kloppen?
Verder, hoe moet ik me de lagerverbindingen voorstellen?
Ik zie een vls en een doorsnede van een lager met een stukje stafmateriaal erin. Hoe, waar en wat verbonden wordt is mij niet duidelijk. Wat moet om welke assen kunnen draaien?
Dan stel je nog dat het lager radiale en axiale krachten moet kunnen opvangen, is daar niet iets constructietechnisch te wijzigen zodat dat gescheiden wordt?

Zet dit alles even exact uiteen, in een begrijpbaar verhaal met schetsen die leesbaar zijn.

Berichten: 859

Re: Keuze lagers

het vls is niet in verhouding getekend de krachten kloppen wel

Berichten: 859

Re: Keuze lagers

een conische kegellager kan in beide richtingen krachten overbrengen.

je kan ook een axiale lager combineren met een gewone lager

Berichten: 2

Re: Keuze lagers

Excuses voor de onduidelijkheid, hier is een afbeelding van de opdracht die ik heb verkregen.
Ik ben er zeker van dat het vls en de krachten kloppen, ook heb ik de interne belastingen al berekend en de profielen gekozen en deze in SOLIDWORKS gemoduleerd.
Ik heb alleen totaal geen praktijk ervaring met lagers in praktijk, vandaar dat het voor mij lastig is om een keuze te maken, ik heb er niet zo'n goed beeld bij.
Kraan.png

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Keuze lagers

Het is nog steeds niet duidelijk hoe je lagersituatie in elkaar zit.
Dus voor nu zeg ik gewoon gebruik een kegellager.

Reageer