Afkoeltijd lasmetaal volgens Yurioka

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 101

Afkoeltijd lasmetaal volgens Yurioka

In een brondocument van de Amerikaanse Navy https://app.aws.org/wj/supplement/WJ_1993_01_s37.pdf (zie mil5.jpg) vind ik uitleg over de cracking index van Yurioka en berekening van de afkoeltijd van gesmolten lasmetaal. Voor mijn berekening gebruik ik Mathcad 5.0 (zie t-kritisch.pdf). Meerdere zaken begrijp ik echter niet.

Ligt in Yurioka-vergelijking de kans op scheuren bij het omslagpunt 1? Dit wordt namelijk niet toegelicht in de tekst er omheen. Wanneer dus de uitkomst van die vergelijking hoger zou zijn dan 1 er kans bestaat op scheuren. En met een uitkomst onder de 1 er geen kans is op scheuren. Klopt het dat het omslagpunt zou liggen bij 1?

Dan heb ik een vraag over de kritische afkoelsnelheid. In Mathcad overgezette functie geeft een waarde van 5040. Ook al zijn dit seconden, dan lijkt me anderhalf uur een erg lange afkoeltijd. Ik vermoed dat ik iets fout doe met de functie in Mathcad, want als ik alles nareken met de rekenmachine krijg ik een heel andere uitkomst voor de kritische afkoeltijd.

Kan iemand zo vriendelijk zijn om aan te geven welke fouten ik maak hier?

Bedankt.
Bijlagen
t-kritisch.pdf
(1.01 MiB) 74 keer gedownload
ptc-help.jpg
mil5.jpg

Reageer