Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 5

Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Beste,

Ik moet een taak maken voor school, voor het vak stabiliteit: inwendig evenwicht.

Kan iemand mijn berekeningen nakijken aub, zodat ik weet of ik juist redeneer voor de volgende oefeningen.

voor de opgave zie bijgevoegd bestand
eve.PNG
Berekening reactiekrachten:
Ra + Rb - 30 kN - 20 kN = 0 --> Ra + Rb = 50 kN

moment in a --> Ra.0 + 30 kN . 3m + 20 kN . 7m - Rb.10m = 0 --> Rb = 23 kN en Ra = 27 kN

Berekening dwarskrachten
gebied AC --> D= Ra = 27 kN
gebied CD --> D= Ra-30 kN --> - 3 kN
gebied DB --> D = Ra - 30 kN - 20 kN = -23 kN

Berekening momenten
gebied AC --> Mb = Ra. x --> x = 0 m dan Mb = O kNm
--> x = 3m dan Mb = 81 kNm
gebied CD --> Mb = (Ra . x) - F. (x-3m)
---> x = 3m dan Mb 81 kNm
---> x = 7m dan Mb 69 kNm
gebied DB --> Mb = (Ra.x) - F . (x-3m) - F. (x-7m)
--> x = 7m dan Mb = 69 kNm
---> x = 10m dan Mb = 0 kNm

dit zou de volledige berekening moeten zijn, zit ik juist aub ?

Alvast bedankt om even mee te denken !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [overig] Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Opmerking moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Er zijn toch geen dwarskrachten?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

ukster schreef: vr 19 feb 2021, 16:26 Er zijn toch geen dwarskrachten?
Er zijn zeker wel dwarskrachten. En de antwoorden lijken te kloppen.

Maar de dwarskrachten- en momentlijn mist nog.
En de volgende keer mag het ook wel wat leesbaarder opgeschreven worden.

Berichten: 856

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

je spreekt niet van het moment in A maar het moment ten opzichten van A of om A
de berekening klopt maar je schrijft de eenheden niet in de som dat maakt hem slecht leesbaar

Maak je eigen dat je een controle invoegt en er bij zet als dat mogelijk is
bijvoorbeeld bij dwarskracht de eindwaarde is gelijk aan RB dus onderweg geen fouten

ik denk dat ukster nog niet helemaal waker is en normaalkrachten bedoeld (die zijn er inderdaad niet)

Berichten: 5

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Bedankt voor de snelle reactie,

Mijn excuses voor het niet goed leesbaar neerschrijven van de berekening. Het is exact hetzelfde genoteerd dan een voorbeeld dat in onze cursus staat. We moeten op school de eenheden mee in de berekening plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

boertje125 schreef: vr 19 feb 2021, 16:55 ik denk dat ukster nog niet helemaal waker is en normaalkrachten bedoeld (die zijn er inderdaad niet)
ik heb me daarom ietwat in de materie verdiept..
verdeelde belasting.png
verdeelde belasting.png (10.25 KiB) 5189 keer bekeken
Zijn hier dan de reactiekrachten FA=1168N, FB=632N (allebei naar beneden gericht) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Veni
Hier gelden de 3 evenwichtsvoorwaarden
1. de algebraische som van alle vertikale krachten die op de ligger werken is nul
2.de algebraische som van alle horizontale krachten die op de ligger werken is nul
3. de algebraische som van alle momenten ten opzichte van een zelf gekozen punt van de ligger is nul.
Stel dat mommenten die rechtsom draaien dat die positief zijn (dit mag je aannemen.
in punt A en punt D moet je de reactiekrachten die op de ligger werken positief aannemen ( dus vertikaal naar boven.
R(A)=27kN en R(B)=23 kN is goed.
nu nog de dwarskrachtenlijn en de buigende momentenlijn tekenen.

Berichten: 856

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

@ Ukster
Door het toepassen van twee scharnieren wordt dat een statisch onbepaalde ligger.
en is er wel spraken van normaal krachten
de reactiekrachten zijn niet op te lossen zonder de ligger gegevens.

als je van 1 kant een scharnier maakt kloppen je reacties volgens mij niet
rb is dan 2,46kN (omlaag)

Berichten: 856

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

ik bedoel uiteraadt aan 1 kant een rol

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

A en B zijn gewoon steunpunten ,verder niks bijzonders.. geen scharnieren of rollers
tabel.png
tabel.png (6.12 KiB) 4896 keer bekeken
berekeningen.png
berekeningen.png (10.14 KiB) 4896 keer bekeken

Berichten: 856

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

gewone steunpunten bestaan niet een steunpunt is een rol, een scharnier of een inklemming daar hangen de randvoorwaarde aan wat het steunpunt kan opnemen.
Als je twee scharnieren toepast kan je de ligger door een kabel vervangen en zijn de antwoorden dus afhankelijk van de stijfheid van het element dat je tussen die steunpunten aanbrengt.

waarom niet -17280Nm gebruiken?
dat is immers het moment dat Rb moet compenseren om 0 om A te maken
Rb =-17280/6

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

Je hebt gelijk, de laatste 2 tabelrijen slaat dus nergens op!


Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Stabiliteit - inwendig evenwicht - berekenen reactiekrachten - dwarskrachten - momenten

nu klopt het wel...
distributed load.png
tabel.png
tabel.png (7.93 KiB) 4693 keer bekeken
Berekening:
A1 = 3200N
A2= 5000N
zwaartepunt x vanaf punt A:
x1=2.4+1/3*1.6= 2.93m
x2=4+2/3*2= 5.33m
Netto Kracht op balk:
3200 - 5000 = -1800N (omhoog gericht in zwaartepunt x=9.6m)
∑mom F=0 tov A:
-1800*9,6 + 6FB = 0
reactiekracht FB=2880N (naar beneden gericht)
∑mom Fy=0:
FA + FB + Fnet = 0
FA+ 2880 -1800 =0
Reactiekracht FA=1800 - 2880 = -1080N (naar boven gericht)

Reageer