Tacx Neo elektromotor/rem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Tacx Neo elektromotor/rem

Hallo,

Ik heb een beetje een speciale vraag, technisch gezien ben ik normaal goed op de hoogte doch van dit heb ik zeer weinig verstand zoals heel het elektrisch gebeuren eigenlijk miniem is.

Probleem: Tacx Neo een fietstrainer dus, anders eens google als je hem op zijn geheel wil zien want daar heb ik nu geen foto van want ligt helemaal uit elkaar :roll:
Vliegwiel, dat grijze dus, schokt als er mee gedraaid wordt. Dus in feite korte schokjes altijd maar door. Ik zal er een aantal fotos bij doen dan kunnen jullie beter zien wat ik bedoel.

Dit is de binnenkant van die grijze schijf/vliegwiel
Afbeelding
Hier past dat vliegwiel met magneten over
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En dit zijn nog twee fotos van de schade die ik kan zien
Eerst en vooral moet je me niet vragen hoe die schade is kunnen ontstaan want ik heb hem net gekocht en weet dat dus niet maar ze is er degelijk, ten tweede vind ik het vreemd dat er aan de magneten eigenlijk geen noemenswaardige schade is maar er is er wel een beetje.
Als je goed kijkt is het deel waar het koper aan gewikkeld is aan de boven kant een deeltje omgeplooid? gewrongen?

Kan dat de oorzaak zijn van het schokkend lopen als je aan het vliegwiel draait? Normaal moet dat soepel rond draaien zonder enige schok/schokjes. Het lijkt er op dat het per magneet verspringt die schokken want heb hem nu dusver uit elkaar dat ik die kant kan bekijken als i er aan draai.

Vraag is of ik aan die kant dat vast is op die trainer dus dat met dat koper aan of ik daar heel misschien wat mag aan vijlen zodat die braam er af is en dat mijn probleem oplost?

Als jullie meer foto willen of zo dan hoor ik het wel eveneens als het niet in de juiste rubriek is gepost.

Groeten en bedankt bij voorbaat.

Edit: Foto BB code

Berichten: 856

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Welke heb je precies?
ik heb google even gebruik en lees daarin dat dit apperaat ook allerlei instellingen kent die je bijvoorbeeld fietsen op kinderhoofdjes laten voelen dat lijkt nogal op wat jij beschrijft.
had je wel het goede programma actief?

Berichten: 856

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

net waren er nog geen foto's maar dat zijn inderdaad aanloopsporen zitten er borstels in dat apparaat?

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Boertje, dit is de Neo eerste versie die heeft / had geen software nog niet voor die virtuele beleving kassei en zand volgens mij. Maar heb hem helemaal naar fabrieksinstellingen gedaan dus zodoende neen is niet verkeerde programma.

Ja ik had even probs met de pics inderdaad. hetgeen in het apparaat zit zie je op tweede foto en derde en vierde is dan de bovenkant er van, met de inloopschade of wat dan ook.

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Magneten zie je die schade ook terug ... ik neem aan een magneet is sterker van materiaal dan die schijf ... ik weet niet wat het is die buitenkant een soort coating of zo?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Kan het zijn dat er "rommel" (aangetrokken door de magneten) in het apparaat terecht is gekomen?
Er heeft duidelijk iets aangelopen. Kijk eens of je iets terug kunt vinden.

Maakt hij lawaai (schurend geluid) als hij in elkaar zit en je draait het wiel?

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Waarschijnlijk is dit zeker het geval geweest in het verleden maar nu is er niets te vinden van metaal dat ergens aan die magneten vast zit of tussen. Het maakt geen extra lawaai alleen het schokken heeft ie nu.
Maar de spatie tussen die magneten en de rest is zo miniem, wat ook wel zo zal horen vanaf fabriek uit, dat de deeltjes die je ziet dat opgestuikt zijn of licht gewrongen dat die misschien raken aan de magneten omdat je daar ook sporen ziet ... maar ja kan ik daar zo maar gaan aan vijlen? Als dat geen probleem geeft met de werking voor de rest dan doe ik dat eerst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Dat schokken zou door de magnetische kracht kunnen komen, en is dan iets wat zo hoort.
Als er nog iets zou aanlopen dan zou je dat waarschijnlijk wel moeten horen.

Als je niet zeker weet dat-ie aanloopt zou ik zeker niet gaan vijlen.

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Schokken loopt in stukjes zoals de magneten groot zijn, wel te verstaan als dit, de magneet loopt lekker door tot hij bij een stuk komt dat paralel staat met een stukje dat je kan zien dat met koper gewikkeld is. Dus elke magneet heeft een wikkeling op het spoel eigenlijk. Als je draait loopt die soepel het stukje dat er niets is eigenlijk daar waar de minste weerstand is eigenlijk.

Maar door de minimale speling die het ding heeft en omdat er dus zoals je zegt schade is en ziet denk ik en ben er zeker van dat die daar op die minieme puntjes aanloopt. Dus optie is ---> vijlen, schuren want dat ding moet weg eigenlijk. Maar ja dat is mijn logica.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Johnbru schreef: ma 22 feb 2021, 21:24 Maar door de minimale speling die het ding heeft en omdat er dus zoals je zegt schade is en ziet denk ik en ben er zeker van dat die daar op die minieme puntjes aanloopt.
De uiteinden van de spoelen zijn alleen op een paar parallele sporen ingesleten. Dan zouden op corresponderende plaatsen op de magneten uitstulpingen moeten zitten.
Zijn die er niet, dan is wat de schade veroorzaakte waarschijnlijk ondertussen al verdwenen en is vijlen zinloos.

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Mja heb je gelijk in, die sporen zijn er gekomen door zoals je zegt dat er iets aan getrokken is door de magneten en er tussen gekomen en dan zo uitgesleten waarschijnlijk. op de magneten zat hier en daar wel een beschadiging ... miniem.

Maar bon van wat komt het dan wel...

Berichten: 7

Re: Tacx Neo elektromotor/rem

Xilvo schreef: ma 22 feb 2021, 21:17 Dat schokken zou door de magnetische kracht kunnen komen, en is dan iets wat zo hoort.
Als er nog iets zou aanlopen dan zou je dat waarschijnlijk wel moeten horen.

Als je niet zeker weet dat-ie aanloopt zou ik zeker niet gaan vijlen.
Ik heb hier in ieder geval nog een Flux staan dat is ook zo een speelgoed van Tacx om te fietsen virtueel en die heeft het niet dat schokken in ieder geval. Laat het nu wel zo zijn dat die wel magneten heeft maar dan niet rondom zoals deze dat zijn er maar zes en fungeert enkel als rem daar in tegenstelling tot die Neo ook aangedreven met een riem ...

Rarara ... Tacx staat ook niet te springen rijen dik om een antwoord te geven.

Reageer