Homokinetische koppeling

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 387

Homokinetische koppeling

Ik vind helaas enkel homokinetische koppelingen die voor auto's gebruikt worden.
Die zijn echter voor mijn toepassing nog veel te groot in diameter, 70 a 100 mm.
Ik vind geen enkele fabrikant / leverancier die kleine homokinetische koppelingen maakt / verkoopt, dia. max 40 mm.
Wie weet waar ze te kopen zijn?

Berichten: 387

Re: Homokinetische koppeling

HSVL.jpg
HSVL.jpg (17.64 KiB) 2034 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Homokinetische koppeling

zoiets als dit? Heb er zelf geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Homokinetische koppeling

Een gewone cardankoppeling is niet homokinetisch. Je kunt hem wel homokinetisch maken door er twee achter elkaar te zetten. Zoals in het tweede voorbeeld van irArjan. Daarbij moet je er voor zorgen dat ze altijd dezelfde hoek maken.

Berichten: 387

Re: Homokinetische koppeling

@irArjan,
Dit zijn gewone cardan koppelingen.
Je kan ze homokinetisch (hoekgetrouw) maken door er twee na elkaar te plaatsen .
Als de aslijn van de input evenwijdig is met de aslijn van de output is het geheel homokinetisch.
Wat ik zoek is een homokinetische koppeling zoals op de foto, ze zijn verassend goedkoop en worden massaal gemaakt, maar verdorie NIET in kleine diameters.
Geen enkele bekende leverancier heeft ze in zijn gamma.
Vandaar mijn noodkreet via WSF (wat eigenlijk niet mag vermoed ik).
Toch bedankt.
...........................................
@klazon,
Dat wist / weet ik, maar ik moet / wil de hoekgetrouwheid hebben in één stap, dus uitvoering zoals op foto.
Het gaat hem over die uitvoering in kleine diameter.
.........................................
Ik zal andere kanalen moeten aanboren !

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Homokinetische koppeling

Hmm... heb je al gekeken op modelbouw fora (is dit toevallig voor een model)? Het lijkt me dat je daar meer kans hebt.

Berichten: 387

Re: Homokinetische koppeling

@irArjan,
Jawel, helaas niet te vinden.
Ik schrap straks mijn account bij WSF.
Het gaat je goed.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Homokinetische koppeling

Human schreef: do 15 apr 2021, 17:24 Vandaar mijn noodkreet via WSF (wat eigenlijk niet mag vermoed ik).
Waarom zou dat niet mogen? Er is alleen een probleem, ik kan ze ook niet vinden.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou er zelf een kunnen maken. En dan niet zo een met 6 kogels, want dat lijkt me te hoog gegrepen voor huisvlijt. Maar 2 cardans die concentrisch in elkaar liggen, dat moet te doen zijn.

Berichten: 3.777

Re: Homokinetische koppeling

Er zal vast een goede reden zijn waarom die dingen wel gebruikt worden in het groot maar niet in het klein. Dus als ik de vraag omkeer: stel dat je de wel verkrijgbare koppelingen gebruikt, wat is dan voor jou het nadeel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Homokinetische koppeling

Dat vertelde hij al in de startpost, de wel verkrijgbare zijn veel te groot.

Maar als Human nou even aangeeft wat zijn toepassing is, dan kunnen we misschien een passende oplossing verzinnen.

Berichten: 387

Re: Homokinetische koppeling

Het gaat om de pitch sturing van een heli, via "inwendige" spinkop sturing.
Normaal wordt daarvoor een, bolgewricht toegepast.
In mijn toepassing heb ik een bolgewricht nodig die elke (kleine) hoek kanteling aan kan .... maar rotatie overbrengt
op de bus waarin hij zit ..... om op een iets andere wijze dan normaal de "yaw" sturing te kunnen uitvoeren.
Daarvoor is enkel een intern deel van een homokinetische koppeling gepast .... maar met een uitwendige diameter van
zowat 30 a 40 mm max.
Zoek geen andere technische oplossing aub, want er is er geen andere, tenzij een cardan-koppeling in een bus met buiten-spine ..... maar dat lijkt mij te omslachtig.
Een "kleine" homokinetische koppeling is de "heilige graal" in dit geval`.
Helaas niet te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Homokinetische koppeling

Als het maar om een kleine hoekkanteling gaat, is een homokineet dan per se nodig?
Kan toch ook wel met een enkelvoudige cardan?

Berichten: 387

Re: Homokinetische koppeling

@klazon,
Dat schreef ik toch, at dat kan maar !
Mits een uitwendig stuk erop die rotatie van de bus waarin hij zit laat mee-roteren, en een schuivende spine as erdoor.
Dus na nog even goed over na te denken .. niet mogelijk.
Nogmaals ... er is maar 1 oplossing ... een kleine H.K. koppeling.
(Die worden massaal gebruikt bij auto -aandrijving van de voorwielen).
Maar de kleinste doe ik vond was die van de Fiat Panda .... helaas nog te groot.
................................................................
a.u.b geen reacties meer tenzij met info van kleine H.K. koppelingen.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Homokinetische koppeling

Beste @Human,

Je weet de sfeer weer lekker scherp te zetten.
Iedereen hier probeert met de beste intentie te helpen en mogelijke alternatieven aan te dragen.
Als je wilt dat mensen precies doen wat je zegt, moet je personeel in dienst nemen. (en ook dan kan je het vergeten).

Voor kleine hoeken: zou een rubber staaf misschien doen wat je wilt? Of zelf iets laten 3D printen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Homokinetische koppeling

Nou, nog één poging dan: informeer eens bij een fabrikant of leverancier van die homokineten voor auto's of zij weten wat er op dit gebied nog meer op de markt is.

Reageer