welk kokerprofiel is minimaal noodzakelijk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

welk kokerprofiel is minimaal noodzakelijk

Hoi allemaal,

Ik wil thuis een deel van het terras overkappen. Ik wil hiervoor een ijzer frame (verzinkt) maken van kokerprofiel.
Aan de onderkant van het frame zal ik planken bevestigen, aan de bovenkant golfplaten.
Het afdak krijgt een helling van minimaal 15 graden zodat water goed afloopt. Sneeuw dat lang blijft liggen (zoals bv dit jaar het geval was) kan ik er zelf afhalen zodat de extra belasting er niet een week op ligt. De wens is om het frame zo laag mogelijk te maken.

Zie bijgevoegde schets van het dak dat ik wil gaan maken. De lengte is 170 cm en de breedte is 345 cm.
Wie kan mij helpen met het volgende:

- ik denk eraan om een kokerprofiel te gebruiken. Is dit de meest slimme keuze qua profiel? Of is bv een T of H profiel steviger?

- welk formaat (l x h) kokerprofiel (of ander profiel) adviseren jullie om minimaal te gebruiken? En hoe dik dient het metaal dan te zijn? Is dan een ongelijkzijdig kokerprofiel steviger en dus slimmer dan een gelijkzijdig kokerprofiel?

- in de schets heb ik 4 horizontale profielen en 5 verticale profielen. Dit is nergens op gebaseerd, ik heb het gewoon gelijkmatig verdeeld. Is dit de ideale constructie? Moeten er meer profielen of juist minder profielen geplaats worden? Of is het steviger om bv een profiel ook diagonaal te plaatsen?

Iedereen alvast super bedankt voor de antwoorden! Dat helpt mij weer een stuk verder bij de uitvoering van dit project :-)
Bijlagen
schets dak
schets dak

Reageer