maximale vloerbelasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

maximale vloerbelasting

Het huis (uit 1900) waarin ik woon heeft een houten vloer. Op deze vloer heb ik een loopband (treadmill) met de volgende afmetingen geplaatst: 172,50 cm x 80 cm. Het apparaat weg 74 kilo. Ik weeg 123 kilo. Als ik op de loopband loop dan doe ik dat met gemiddeld 5,5 kilometer per uur. Er wordt niet gerend op de loopband. De onderbuurvrouw is bang dat de houten vloer het gewicht van de loopband (met mij erop) en de trillingen die het lopen met zich meebrengt, niet aan kan. :D

Wellicht ontbreken er nog wat variabelen die nodig zijn voor het berekenen van de maximale vloerbelasting maar is er wellicht op basis van de info hierboven toch een indicatie te geven over de vloerbelasting en het risico op instorten bij het gebruik van de loopband?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: maximale vloerbelasting

Als je tijdens een verjaarsfeestje met 12 man in de kamer zit, ben je dan ook bezorgd of de vloer het wel houdt?
Jouw eigen gewicht is wat bovengemiddeld maar dat apparaat weegt net zo veel als een normaal persoon.
Dus daar gaat die vloer echt niet van bezwijken. Waar je buurvrouw bang van wordt is waarschijnlijk dat ze doorlopend de trillingen hoort. Daar zou je misschien iets aan kunnen doen, b.v. een dempende mat er onder leggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: maximale vloerbelasting

Die vloer zal vast niet bezwijken, maar afhankelijk van de kwaliteit van de vloer(balken) zou ik me nog wel kunnen voorstellen dat de benedenbuurvrouw niet alleen hoort dat je loopt, maar ook (aan bijvoorbeeld de plafondlamp) ziét dat je loopt. Dan wordt het natuurlijk al veel minder leuk.

Berichten: 3

Re: maximale vloerbelasting

Bedankt voor jullie reacties. Ik had reeds aan de voor- en achterzijde een yoga-matje op de vloer gelegd (zie foto). Het was niet het geluid dat voor de klacht zorgde maar inderdaad de trillingen. Volgens mij kan er niet meer dan dit (met de matjes) aan doen om het trillen te doen verminderen.
Afbeelding
Bijlagen
IMG_5158.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: maximale vloerbelasting

Die matjes verminderen misschien wel de kleine trillingen (van het apparaat) maar ik vraag me af of dat het probleem is.
Een volwassen man die over een houten vloer loopt lijkt me dat wel, en daar gaan die yogamatjes niks aan veranderen.

Reageer