Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

boom.png
Ik wil heel deze boom snoeien door vanop de ladder in de boom te klimmen en ter hoogte van de witte pijl te gaan staan. Om alles te snoeien gebruik ik een snoeistok die ik met twee handen zal moeten vasthouden om genoeg kracht te kunnen zetten om op hoogte te kunnen snoeien. Kwestie van geen te zware takken te hebben om de schutting niet te beschadigen. Ik kan mezelf dan niet vasthouden aan de boom. Ik heb geen harnas en geen stijgijzers met fliplijn. Ik ga mezelf dus moeten vastzekeren aan de boom met een klimtouw wat ik wel heb. Welke knoop gebruik je in zo een geval om jezelf aan de boom vast te binden. Ik vind alleen maar info op het internet in geval van een harnas.

Berichten: 3.860

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

wnvl1 schreef: vr 07 okt 2022, 17:18 Ik wil heel deze boom snoeien door vanop de ladder
gevaar van dit soort situaties is dat je vantevoren niet goed kunt inschatten wat er allemaal fout kan gaan. (funniest homevideo's heeft daar heel veel voorbeelden van die voor de gene zelf wat minder funny zijn vrees ik) Dus probeer iets te bedenken waarmee je zekerheid en overzicht kunt inbouwen. Op een tak staan en 2 handen nodig hebben om te werken hoort daar niet bij vrees ik.
Ik heb zelf ook een grote boom weg moeten halen. mijn aanpak was alsvolgt:
-tak voor tak afzagen vanaf de buitenkant
-tak zekeren met een touw wat je vanaf de grond kunt bedienen
-tak deels inzagen en voldoende verzwakken zodat he het met het touw vanaf de grond in 2en kunt trekken.
-op die manier de hele boom afwerken
Het essentiele werk waarbij de takken eraf komen gebeurt dus eigenlijk vanaf de grond op een veilige manier

Berichten: 3.860

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

o ja je moet dus een voldoende lange ladder hebben die het punt haalt waar je de tak kunt inzagen en het inzaagpunt moet zo hoog zitten dat de tak bij doorknakken de grond niet haalt om schade aan omgeving te voorkomen.

Berichten: 856

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Als je je echt serieus wilt zekeren regel dan een goede gordel en iemand er bij
je wilt niet aan een touw komen te hangen.
bij een gordel is een simpele achtknoop voldoende i

meer survail techniek (een gordel is veel beter)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

HansH schreef: za 08 okt 2022, 10:00 o ja je moet dus een voldoende lange ladder hebben die het punt haalt waar je de tak kunt inzagen en het inzaagpunt moet zo hoog zitten dat de tak bij doorknakken de grond niet haalt om schade aan omgeving te voorkomen.
De ladder die je ziet heeft nog een derde deel dat ingeschoven kan worden, maar dat durf ik echt niet tegen de boom te zetten en erop te klimmen omdat de takken niet stevig genoeg zijn op hoogte. Dat buiten beschouwing gelaten, zie ik mij zoiezo niet zagen vanop een driedelige ladder zelfs als ze stevig staat. Zoiezo gebeuren de meeste ongevallen in een boom van op een ladder.

In de boom klimmen en mezelf vastmaken aan de boom voelt voor mij dan toch veiliger.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

boertje125 schreef: za 08 okt 2022, 11:34 Als je je echt serieus wilt zekeren regel dan een goede gordel en iemand er bij
je wilt niet aan een touw komen te hangen.
Punt is inderdaad dat als je jezelf met een touw vastmaakt aan de boom, je normaal wel zal blijven hangen op de een of andere manier. Echter als die knoop niet goed in mekaar zit, zou dat inderdaad wel eens op een heel ongelukkige manier kunnen zijn waaruit je jezelf niet meer kan bevrijden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

wnvl1 schreef: zo 09 okt 2022, 20:35 Echter als die knoop niet goed in mekaar zit, zou dat inderdaad wel eens op een heel ongelukkige manier kunnen zijn waaruit je jezelf niet meer kan bevrijden.
Goed dat je alle risico's goed overdenkt. Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat er nog iemand anders aanwezig is die eventueel te hulp kan schieten.

Berichten: 856

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Zekerknopen zijn er niet op gemaakt om makkelijk te lossen
Het is de bedoeling dat je blijft hangen en jezelf weer optrekt.
of dan er redding komt die het touw uiteraard gewoon doorsnijden als dit nodig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

boomstam.png
Ik heb de takken eraf gekregen. Nu nog de stam. De diameter is 65cm. Ik heb alleen maar een relatief lichte elektrische kettingzaag. Ik zal dus een benzine kettingzaag moeten huren of tweedehands kopen en dan terug verkopen. Om het zo goedkoop mogelijk te houden moet de lengte van het zaagblad zo kort mogelijk zijn. Zou 35cm / 40cm volstaan of komt de zaag dan klem te zitten?

Berichten: 3.860

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

wnvl1 schreef: wo 07 dec 2022, 22:46 boomstam.png

Ik heb de takken eraf gekregen. Nu nog de stam. De diameter is 65cm. Ik heb alleen maar een relatief lichte elektrische kettingzaag. Ik zal dus een benzine kettingzaag moeten huren of tweedehands kopen en dan terug verkopen. Om het zo goedkoop mogelijk te houden moet de lengte van het zaagblad zo kort mogelijk zijn. Zou 35cm / 40cm volstaan of komt de zaag dan klem te zitten?
je kunt vanaf alle kanten zagen. Zelf heb ik een bosch elektrische motorzaag en heb daar ook zo'n grote boom mee verwijderd. koop evt een nieuwe ketting want ze zijn snel bot en dat zaagt een stuk moeilijker.

Berichten: 856

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Het zaagt een stuk fijner en veiliger als je zaag langer is dan de diameter van de boom.
ik zou twee tientjes meer uitgeven als ik een zaag ging huren
Maar als je de tijd hebt en weet wat je doet kan het ook met een kortere zaag

vastlopen ga je tegen door op de juiste manier te zagen en wiggen te gebruiken.

je kan ook op marktplaats een advertentie plaatsen.
boomstam rond 65 cm gratis af te halen zelf rooien
in deze tijd ben je hem dan mischien zo kwijt (ik dacht dat je hem alleen ging snoeien)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Snoeien was de eerste prioriteit. Ik wil hem liefst weg, want het appel en perenboompje ernaast die groeien niet doordat ze geen licht krijgen. Deze boom groeit ook gigantisch snel.

Waarschijnlijk zal iemand het wel gratis willen omdoen, maar ik wilde het hout geven aan iemand in ruil voor de prijs van de huur.

Bij een gekend internationaal verhuurbedrijf zit je met alles wat je erbij moet nemen voor Husqvarma op ongeveer 140€ voor een dag voor een zaagblad van 70cm. Je moet ketting, olie en brandstof bij de zaak kopen. Kleiner zaagblad is goedkoper, maar als je dan toch huurt...

Chinese merken kan je nieuw kopen in mijn buurt met een zaagblad van 50cm voor 120€. Maar dat riskeer ik niet. Ik sluit niet uit dat de zaag na een halve boom kapot is.

Op 2dehands (het Belgische marktplaats) zie je oudere Stihls met een blad van 50cm voor een 250€. Kopen en terug verkopen lijkt mij een optie. Dan kan ik er ook eens met experimenteren.

35cm vind je redelijk goedkoop van een merk als Makita, maar dat zal ik maar niet riskeren dan.

In elektrisch ga ik niet investeren, want dan het risico zit erin dat het niet lukt als ik iets koop van een beperkt budget.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Wat zou die stronk nog wegen? Twee ton? Wees voorzichtig!

Je gaat duidelijk niet over één nacht ijs maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Een goede 5 meter hoogte zal er niet ver naast zijn, dus

$$m=\rho \pi r^2 h= 700kg/m^3 * 3.14 * (0.65m)^2 * 5m /4 = 1160kg$$

Ik heb een kleine stelling zodat ik op een goede 1m hoogte kan staan en een ladder kan vermijden. Dan kan ik ongeveer in de helft afzagen. Zonder ladder maakt het heel wat veiliger.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Touw knopen ter zekering om boom te snoeien

Ik heb het eens opgezocht, hout niet gedroogd is ongeveer 95€/m^3. Dus iemand bovenstaande zaag laten huren in ruil voor het hout, lukt maar net. Ik kom op 1.6m^3 weliswaar met een vulling van 100%. In een winkel zit er tussen de stammetjes nog heel wat lucht.

Reageer