Tegenwicht in de Romeinse lift.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Tegenwicht in de Romeinse lift.

Ik zag onlangs een Docu over het Colosseum in Rome.

Men had onder de arena (in de grote verbouwing) liften gebouwd om zo vanuit de vloer mensen en dieren snel in de arena te droppen. Wat me opviel bij de reconstructie dat alles van hout was, je zou toch stalen kooien verwachten en dat er geen goede geleiders voor de kooien waren, maar vooral dat er geen tegenwichten werden gebruikt.

Nu waren de Romeinen in die tijd al technisch vrij ver, het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze niet op dat idee zijn gekomen.

Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. Ik heb niet goed gekeken.
2. De reconstructies waren niet goed.
3. De Romeinen hadden goede redenen om geen tegenwicht te gebruiken.
4. Men kende het tegenwicht niet.
5. ???

1. Is heel goed mogelijk.
4. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Weet iemand hoe dat zat?

PS.
In de Docu werd een Bouwmeester genoemd (helaas ben ik zijn naam kwijt) en op zijn graf zou zijn verdienste zijn ingebeiteld, maar elders heb ik gelezen dat die Bouwmeesters onbekend waren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

Zonder tegenwichten lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Ik vond o.a. deze tekst
The elevator system is powered by eight men on two decks who turn a huge wooden shaft connected by a series of ropes, pulleys and lead weights to a wooden cage capable of holding more than 600 pounds.
bron

Die "lead weights" waren ongetwijfeld tegenwichten.

In dit filmpje wordt gesproken over "counterweights" maar waar ze zouden moeten zitten heb ik niet kunnen ontwaren.

Ze zullen niet heel groot geweest zijn. De lift was ongeveer een ton, een leeuw 150 kg.
Dan heb je aan twee plakken lood van 0,2 x 0,7 x 0,7 m genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

De plaatjes in je links kloppen niet met wat die Docu liet zien.

In de Docu werden de kooien omhoog gebracht met een soort tredmolen. (waar je ook hamsters in laat lopen)
In eerste instanties liepen de liften vast, daarna zou de Bouwheer de tredmolen ook onder de grond gebruiken.
(Bij de bouw zelf werd die volgens de Docu volop toegepast waardoor er snel kon worden gebouwd)

Het tweede filmpje lijkt me geen echte reconstructie, maar mensen die zelf een constructie bedenken die in die tijd misschien zo gemaakt was.

PS.
Ik zelf zou het anders gemaakt hebben met een veel te zwaar tegenwicht als de lift omhoog gaat.
Je hoeft dan niet zo sterk op mankracht te vertrouwen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

Ik heb geen idee wat er fysiek nog aan resten van die liften bestond en of er nog iets als bouwtekeningen bestonden.

Hoe minder er daar nog van bestaat, hoe meer ze zelf hebben moeten fantaseren.

Voor het tegenwicht zou ik het leeggewicht plus de helft van de maximale last kiezen. Als die maximale last uit twee leeuwen van elk 150 kg bestaat dan zou je maximaal een kracht voor 150 kg omhoog of omlaag moeten leveren. Plus de wrijving, die zal ook niet gering zijn geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

Er schijnt nog wat aan tekst bewaard gebleven te zijn.
Hoe zouden ze anders weten dat de eerste constructie niet goed werkte?

--------------------

Ik zou als tegenwicht juist meer dan kooi pus last nemen.
Alles was heel precies getimed om het effect zo groot mogelijk te laten zijn, als het niet goed werkte bij de opening dan kon De Keizer wel eens heel boos worden. (Er was net een keizer, die niet zo gemakkelijk was)
Ik dacht aan een extra tegenwicht dat gemakkelijk verwijdert kan worden. Als de lift eenmaal boven is en de mensen/dieren er uit zijn kan men een deel van het overgewicht verwijderen om zo de kooi gemakkelijk te laten zakken.
Om de lift weer bedrijfsklaar te maken had men dan wel even tijd, want er waren een heel stel van die liften.


Waarschijnlijk is het toch niet zo werkzaam, anders hadden die slimme Romeinen er wel zelf opgekomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

tempelier schreef: ma 28 nov 2022, 12:00 Als de lift eenmaal boven is en de mensen/dieren er uit zijn kan men een deel van het overgewicht verwijderen om zo de kooi gemakkelijk te laten zakken.
Dat kan, maar als de lift boven staat, bevindt het tegenwicht zich op het laagste punt.
Je krijgt de lift makkelijker naar beneden als je een deel van het gewicht verwijdert maar dat moet je dan apart naar boven tillen of hijsen om straks die lift weer omhoog te kunnen brengen. Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

Xilvo schreef: ma 28 nov 2022, 12:06
tempelier schreef: ma 28 nov 2022, 12:00 Als de lift eenmaal boven is en de mensen/dieren er uit zijn kan men een deel van het overgewicht verwijderen om zo de kooi gemakkelijk te laten zakken.
Dat kan, maar als de lift boven staat, bevindt het tegenwicht zich op het laagste punt.
Je krijgt de lift makkelijker naar beneden als je een deel van het gewicht verwijdert maar dat moet je dan apart naar boven tillen of hijsen om straks die lift weer omhoog te kunnen brengen. Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet.
Toch wel.
Men kan daar de tijd voor nemen, die men bij omhoog gaan niet heeft. Daarnaast kan men wat extra overgewicht klaar leggen mocht er snel achter elkaar gehesen moeten worden. Men kan dan in de nacht de resterende overgewichten weer naar boven zeulen.

Berichten: 854

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

Als ik een slimme rijke Romein was en dus geen gebrek had aan werkkracht
Zouden mijn tegengewicht bestaan uit een tweede kooi waar een paar "tegengewichten" met twee benen in en uit konden stappen en zich zo nodig via een trap naar een andere verdieping konden verplaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Tegenwicht in de Romeinse lift.

boertje125 schreef: ma 28 nov 2022, 15:16 Als ik een slimme rijke Romein was en dus geen gebrek had aan werkkracht
Zouden mijn tegengewicht bestaan uit een tweede kooi waar een paar "tegengewichten" met twee benen in en uit konden stappen en zich zo nodig via een trap naar een andere verdieping konden verplaatsen.
Dat lijkt me een hele slimme.

Maar het is me nog niet duidelijk dat er volgens die docu niet met tegengewichten werd gewerkt.

Reageer