Atp verbruik

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Atp verbruik

Hallo, ik ben een fitte man van 26. 1.75 m en 80 kg. Mijn basal metabolism zit rond de 1200 kcal. Dat zou betekenen dat ik 1200 kcal x 4.1 = 4920 kj verbruik. Daar is 144 mol atp voor nodig. Dat staat gelijk aan 73 kg atp. Lijkt me erg hoog of niet?
Natuurlijk wordt er ook een deel omgrzet in amp. Maar vind jet alsnog een hoog getal

Berichten: 14

Re: Atp verbruik

Ik zie zelfs dat mn bmr rond de 1800 ligt. Dat is 110 kg atp

Berichten: 14

Re: Atp verbruik

https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/adenosine-triphosphate

Staat wel dat er soms 160 kg ATP nodig is op een dag.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Atp verbruik

Die ATP ligt natuurlijk niet stand-by klaar in je lichaam, maar de energie zit opgeslagen in verschillende vormen waaronder glycogeen en triglyceriden (vet). Zodra je lichaam ATP nodig heeft, komt het metabolisme op gang en breek je stoffen af zodat er ATP synthese kan plaatsvinden via bijvoorbeeld de oxidatieve fosforylering in mitochondria.
 
Een soortgelijk fenomeen zie je terug op immunologisch gebied. Met de immunologische diversiteit van antistoffen in ons adaptieve afweersysteem kunnen we bijvoorbeeld 1011 verschillende epitopen (stukjes van pathogenen) herkennen. Voor een adequate bescherming heeft men gemiddeld 10 ng antistof per mL serum in het bloed nodig. Een gemiddelde volwassene bevat zo'n 5000 mL bloed in zijn of haar circulatie, wat zou betekenen dat men voor een adequate adaptieve afweer tegen pathogenen 1011 * 10 * 5000 = 5*1015 ng = 5.000 kg antistof in het bloed zou moeten hebben. Zoals je wel begrijpt is zoiets niet leef- en werkbaar en heeft het lichaam daar iets op 'bedacht': zodra een infectie wordt geïdentificeerd worden er grote aantallen specifieke antistoffen geproduceerd die tegen het pathogeen werken. Bij een tweede infectie heeft men meestal geheugencellen, waardoor die productie nog sneller en specifieker op gang komt. 
 
In beide gevallen is er dus eerst een actie/stimulans (vraag naar ATP of antistoffen) nodig en vervolgens 'weet het lichaam' wat er moet gebeuren en zorgt voor een adequate reactie (ATP of antistoffen synthese).
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 39

Re: Atp verbruik

een man van 70 kg heeft 8400kj (2000kcal) per dag nodig dit staat gelijk aan 83 kg ATP 
 
bron: biochemistry van jeremy M berg, blz523, H18

Reageer