besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderdom?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderdom?

We weten dat ons lichaam constant nieuwe cellen aanmaakt en oude cellen vernietigd en afscheidt. Maar is het dan zo dat we daarom nu een heel ander lichaam hebben dan toen we baby waren? Zijn de moleculen allemaal vervangen door andere moleculen? Is ons lichaam constant veranderend?

We zijn nu niet meer de baby die we toen waren, als jongere zitten we ook in een puberend lichaam en als volwassene en oudere lijkt ons lichaam ook geheel anders dan toen we jong waren.

Is er iets blijvend aan ons lichaam dat op het niveau van cellen of atomen niet (meermaals) wordt vervangen of vernieuwd doorheen onze levens?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Ons lichaam veranderd constant, ook is het zo dat er flink wat massa bij komt van de 2,5-4,5kg bij geboorte en de 40-140kg voor een volwassene. Deze massa moet ergens vandaan komen (en dat is voornamelijk ons eten en drinken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Is er iets blijvend aan ons lichaam dat op het niveau van cellen
Hersencellen bijvoorbeeld vernieuwen zich nauwelijks.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

In je hele lichaam worden alle atomen om de zoveel jaar vervangen, ook in cellen die je hele leven meegaan, zoals zenuwcellen, en ook het calcium van je botten. Alleen de atomen van je ooglens behoud je je hele leven.
(1)

Berichten: 12.262

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Ik vraag me af of dat echt de enige zijn. Veel vernieuwd zich wel, maar hoe zit dat bijvoorbeeld met tanden? Als je volwassen gebit eenmaal gevormd is lijkt het me sterk dat de atomen daarvan allemaal vervangen worden gedurende het leven.

Voor de rest is het natuurlijk ook statistiek: er zullen ongetwijfeld atomen in je lichaam zitten die er vanaf de geboorte al in zaten. Dat heeft gewoon te maken met uit hoeveel atomen een baby al bestaat. Ook al vervang de jaarvan pakweg 90% iedere paar jaar, dan blijft er nog wel wat over. Na 20 keer 90% random vervangen heb je nog 10^-20 van het oorspronkelijke over. Dat lijkt weinig, maar in een gram mens zitten in de orde van 10^22 atomen, dus er is nog wel wat over!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Recent onderzoek heeft bevestigd dat verschillende weefsels in het lichaam cellen met verschillende snelheden vervangen en dat sommige weefsels cellen nooit vervangen. Dus de bewering dat we elke cel in het lichaam elke zeven jaar of elke tien jaar vervangen, is verkeerd. Met behulp van een revolutionaire nieuwe techniek hebben onderzoekers aangetoond dat neuronen in de hersenschors nooit worden vervangen. Er zijn geen neuronen toegevoegd aan je hersenschors na de geboorte. Alle cerebrale cortex neuronen die sterven, worden niet vervangen.

Berichten: 12.262

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Maar dat een neuron -als geheel- niet wordt vervangen zegt weer niet dat een groot deel ervan wel kan worden vervangen: lipiden in celmembraan, water, eiwitten, suikers etc in het cytoplasma, het is allemaal uitwisselbaar terwijl het neuron gewoon op zijn plaats blijft. Het enige dat waarschijnlijk wel hetzelfde blijft is het DNA, afgezien van de waterstofatomen daarin.

Blijft wel dat het min of meer bewijst dat je een aantal atomen zult behouden in het DNA van die cellen, maar ten opzichte van de rest is het wel een klein aantal ;)

Berichten: 14

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Dank voor de vele antwoorden. Ik vind dit fascinerend of opmerkelijk. Alhoewel we het subjectieve gevoel hebben dat wij als 'waarnemers', als bewustzijnden, niet veranderd zijn sinds we klein waren, is (bijna) alles aan ons constant in verandering. Het is alsof we al een aantal levens hebben gehad van dood gaan (celdood) en weer geboren worden (celvernieuwing) tijdens onze levens. Waarbij er één iets constant blijft.

Berichten: 12.262

Re: besta je nog steeds uit dezelfde materie van toen je baby was of verwisselen alle moleculen zich van baby tot ouderd

Of het gevoel dat we niet veranderen voor iedereen van toepassing is durf ik niet te zeggen, wellicht is dat meer een filosofische kwestie.

Objectief gezien denk ik dat mensen behoorlijk veranderen met de tijd, ook als ze volwassen zijn. Iemand die nu 30 jaar oud is zal over 20 jaar 50 zijn, en mogelijk heel andere ideeën en dergelijke hebben. Afgezien van natuurlijke veroudering kan iemand er ook anders uit gaan zien (kapsel etc).

Wat mij wel opvalt, als observant, is dat sommige mensen veel meer lijken te veranderen dan anderen over een periode van zeg 10 jaar.

Reageer