Biobrandstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Biobrandstof

Voor mijn eindjaarwerk heb ik volgende onderwerp gekozen: biobrandstof maken uit voedingsmiddelen uit de supermarkt. Ik heb al gevonden hoe men zelf, thuis biobrandstof kan maken uit olie (dat is dan vervanging voor diesel). Voor benzine heb ik dus gevonden dat men door suiker te laten gisten, ethanol kan gebruiken. Heeft er iemand een suggestie voor andere voedingsmiddelen waaruit men zelf, thuis biobrandstof kan maken? Voor mijn jaarwerk wil ik immers verschillende biobrandstoffen vergelijken qua economisch, milieu, gebruiksvriendelijk, moleculair... niveau. Elke hulp is welkom :D
Edit: Of moet ik misschien uitproberen met verschillende soorten oliën en verschillende soorten suikers? Geeft dat verschillende effecten?

Berichten: 12.262

Re: Biobrandstof

Ik denk dat dat het wel zo'n beetje is eigenlijk, biodiesel uit (methyl esters van) vetzuren, of ethanol via vergisting van suikers (of zetmeel, je zou bijvoorbeeld ethanol kunnen stoken uit aardappels zoals men dan met vodka doet).

Wellicht ook wel aardig: een niet al te complexe dieselmotor kan met minimale aanpassingen gewoon draaien op zonnebloem-olie van de supermarkt. Praktisch probleem is vooral bij lage temperatuur waarbij het te stroperig wordt, en je het brandstofsysteem moet gaan verwarmen. Maar afgezien daarvan: pak een rijdende dieselauto uit de jaren 80 of 90 die je voor een paar honderd euro koopt en je kunt ermee aan de slag. Of het op de openbare weg mag is discutabel gezien je er geen accijns over betaalt.

Reageer