stijgt of daalt Km Michaelis-Menten kinetiek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

stijgt of daalt Km Michaelis-Menten kinetiek

Bij de lineaire curves bij uiteenzetting van v ten op zichte van S heb ik het gevoel dat Km daalt wanneer deze negatiever wordt?

-1000 is toch kleiner dan -100 en kleiner dan 1 enz...

Ik lees uit mijn cursus echter dat Km stijgt naarmate je verder verwijdert van het nulput, dus -1000 zou groter moeten zijn dan -100 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: stijgt of daalt Km Michaelis-Menten kinetiek

Ik neem aan dat je verwijst naar een Lineweaver-Burk plot, waar 1/v tegen 1/S staat uitgezet, wat in het geval van Michaelis-Menten kinetiek een rechte lijn oplevert. Uit de snijpunten met de x- en de y-as kun je vervolgens Km en Vmax afleiden.

Ik weet niet wat je bedoelt met "Km daalt wanneer deze negatiever wordt". Waarnaar verwijst "deze"?

Let hoe dan ook op: het snijpunt met de x-as is is gelijk aan -1/Km! Km is een evenwichtsconstante en kan nooit een negatieve waarde hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: stijgt of daalt Km Michaelis-Menten kinetiek

Ik was inderdaad niet duidelijk.

Ik verwees naar het aflezen van de Km-waarde op de X-as (of in de y=ax+b vergelijking). Wanneer de X-waarde negatiever wordt dan wordt Km kleiner in absolute waarde, dus X = -0,1 dan -1 dan -10 ... geeft resp. Km = 10 dan 1 dan 0,1 dus Km wordt kleiner naarmate X negatiever wordt. Maar als ik rekening hou met deze negatieve waarde dan is -10 kleiner dan -1...

Je antwoord was duidelijk: Km kan nooit een negatieve waarde hebben. Het is een substraatconcentratie. Heb die klik even niet gemaakt, zat enkel te naar de grafiek/wiskundig zonder context.

Bedankt!

Reageer