Aankomen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Aankomen?

Ik weet niet of dit het goede forum is... ?

maar het volgende , en ik hoop dat er iemand is die er meer over kan vertellen...

Ik zei een keer op me werk, als ik 1x chinees eet, ben ik 2 kilo zwaarder....

maar volgens een aantal collegas kon dat niet.... als je minder als een kilo eet kan je nooit meer als een kilo aankomen?

is dat zo? zal toch ook wel uitmaken wat je eet... een kilo suiker of vet ... of een killo sla?

maar kan iemand hier meer over vetellen... kan je dus van 500 gram een kilo aankomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Aan komen?

Swets schreef: za 22 feb 2020, 20:43 maar kan iemand hier meer over vetellen... kan je dus van 500 gram een kilo aankomen?
Nee. Iedere kilo die je aankomt is door jouw mond jouw lichaam binnengekomen.

Berichten: 463

Re: Aan komen?

Mogelijk dat deze maaltijd zouter is dan gebruikelijk, waardoor je meer zal drinken en meer vocht vasthoudt.
Dit is je extra gewichtstoename.
Je nieren hebben tijd nodig om terug te keren naar je normale vloeistof- en zoutgehalte.
Die gewichtstoename is er dus wel, maar niet blijvend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Aan komen?

RedCat schreef: za 22 feb 2020, 22:35 Mogelijk dat deze maaltijd zouter is dan gebruikelijk, waardoor je meer zal drinken en meer vocht vasthoudt.
Dit is je extra gewichtstoename.
en dat gaat nog steeds door de mond :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aan komen?

Xilvo schreef: za 22 feb 2020, 22:25 Iedere kilo die je aankomt is door jouw mond jouw lichaam binnengekomen.
In veelvoud binnengekomen dan, als je het op iets langere termijn bekijkt. Een respectabel deel van ons (vast) voedsel bestaat uit water, en het verteringsproces geeft ook reststoffen die onvermijdelijk het lichaam na enige tijd weer verlaten. Als je een kilogram voedsel naar binnen werkt ben je op dat ogenblik een kilogram zwaarder, en ook geen gram meer. Maar bij elke ademtocht, en elke stoelgang, raak je dat weer voor minstens een deel kwijt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: Aan komen?

Jan van de Velde schreef: za 22 feb 2020, 23:08 In veelvoud binnengekomen dan, als je het op iets langere termijn bekijkt...

Maar bij elke ademtocht, en elke stoelgang, raak je dat weer voor minstens een deel kwijt.
Gelukkig wel, anders was de obesitas niet te overzien ;)

Maar nog steeds hoef je maar een bijzonder kleine fractie van wat je binnenkrijgt minder uit te scheiden om in een paar jaar flink aan te komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aan komen?

Xilvo schreef: za 22 feb 2020, 23:19 Maar nog steeds hoef je maar een bijzonder kleine fractie van wat je binnenkrijgt minder uit te scheiden om in een paar jaar flink aan te komen.
Maar ik denk dat we daarmee de vraag:
Swets schreef: za 22 feb 2020, 20:43 Ik zei een keer op mijn werk, als ik 1x chinees eet, ben ik 2 kilo zwaarder....
..//..
kan je dus van 500 gram een kilo aankomen?
gevoeglijk met een beslist "nee, dat kan niet" kunnen beantwoorden.

Berichten: 59

Re: Aankomen?

Andersom ook niet, helaas..........

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Aankomen?

ik eet 1 reep chocolade van 75g en kom ( soms)1 kg bij

Berichten: 59

Re: Aankomen?

Het is natuurlijk wel zo, dat je bij verlies van 1kg vet (= 8.000 kcal) ook blijvend wat vocht zal verliezen. Dus 8.000 kcal diëten zal je wat meer dan 1 kg doen afvallen. En andersom.
Maar van 75 gr. chocolade kom je echt niet blijvend 1.000 gram aan hoor. Maak je maar geen zorgen.

Berichten: 12.262

Re: Aankomen?

Je verliest gewoon gewicht naar ratio je meer joules verbruikt dan je eet. Dat is domweg thermodynamica en er is geen enkele reden waarom het niet van toepassing zou kunnen zijn.

Maar let wel dat dit 'droog' gewicht is: als ik een liter water drink ben ik acuut een kilo zwaarder op de weegschaal, maar geen joule rijker.

Dat je van 75 gram chocolade blijvend 1 kilo kan aankomen is aparte onzin, althans, als het eenmalig is. Als ie iedere dag zo'n reep eet dan loopt het natuurlijk wel rap op. Qua vetzamenstelling is chocolade redelijk vergelijkbaar met lichaamsvet, dus als je een ons chocolade eet kun je verwachten ongeveer een ons blijvend aan te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Aankomen?

maar we zullen toch niet allemaal precies de zelfde hoeveelheid calorieen per dag nodig hebben om te fuctioneren?

ik heb een collega, die weegt 55 kilo, en is veel te mager? dus die eet gewoon te weing?

Berichten: 12.262

Re: Aankomen?

Hoeveel je verbrandt hangt af van zaken als geslacht, gewicht, lengte, activiteit en dergelijke.

Let wel dat 'gewicht' hier ook een factor is: dikkere mensen hebben meer calorien nodig om op een gelijk gewicht te blijven dan magere.

Wat je verder dik of dun wilt noemen is nogal relatief, maar als je BMI ergens tussen 18 en 25 zit is het normaliter medisch niet problematisch.

Reageer