Twijfel over het centraal dogma van de moleculaire biologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Twijfel over het centraal dogma van de moleculaire biologie

Het centraal dogma van de moleculaire biologie stelt dat informatie in genen spontaan verandert en dan aan het organisme doorgegeven wordt. Als er een bepaalde verandering in de omgeving optreedt zal een gemuteerd gen dat een organisme voortbrengt dat goed aan de verandering is aangepast vanzelf de overhand krijgen en de oude genen zullen verdwijnen.

Op dit dogma is de moderne evolutietheorie gebaseerd, en heeft bijvoorbeeld Dawkins' boek over het zelfzuchtige gen voortgebracht, waarin organismen als marjonette poppen van genen en memen worden voorgesteld.

De vraag is natuurlijk, is het waar dat organismen geen invloed op de genen heeft. Veranderen genen werkelijk spontaan of heeft het organisme invloed?

Berichten: 28

Re: Twijfel over het centraal dogma van de moleculaire biologie

Het ligt eraan hoe je kijkt naar invloed. Invloed kan op vele manieren uitgelegd worden. Als ik besluit om mij door een gevaarlijk grote straling te beschieten, is de kans groot dat er mutaties ontstaan.* Dit gebeurt door mijn eigen invloed, maar ik verwacht dat dit niet het antwoord is wat je zoekt.

De stelling: "Het centraal dogma van de moleculaire biologie stelt dat informatie in genen spontaan verandert en dan aan het organisme doorgegeven wordt." is niet geheel juist. Er bestaan spontane aanpassingen, maar ook niet spontane zoals de eerder genoemde straling.

Dan is de vraag wat is de rol van het organisme hierin? Daar valt alleen een abstract antwoord op te geven, ja organisme hebben er invloed op als ze kiezen iets te doen wat deze verandering met zich meebrengt, maar nee een organisme denkt niet laat ik mijn genen veranderen, omdat dit gunstiger is. Dit is in ieder geval hoe de meest geaccepteerde evolutietheorie luidt.


Vanaf mijn persoonlijke mening zou ik zeggen, ja organisme kunnen invloed hebben, maar dit is bijna onmogelijk te onderzoek.




*Uitgaande dat mutaties niet meteen dodelijk zijn of voortplanting in gevaar brengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Twijfel over het centraal dogma van de moleculaire biologie

Je stelling is onjuist. Het centrale dogma in de moleculaire biologie stelt dat het DNA instructies bevat om eiwitten te maken, RNA maakt een copy van het DNA welke vervolgens weer vertaald wordt tot eiwit.

Ook hier zijn uitzonderingen op te vinden, denk bijvoorbeeld aan reverse transcriptase in bijvoorbeeld retro-virussen en Rybozymen. Dat wil echter niet zeggen dat het centrale dogma onjuist is, slechts dat een beetje nuance nodig is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_d ... ar_biology

Reageer