[wiskunde] gsm-masten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] gsm-masten

Ik heb wel even uitgerekend hoe groot de hoeken zouden worden als men een regelmatige vierhoek op de aardbol neemt.
Dat wordt 90.044o dat scheelt niet veel, dus daarin zal het wel niet zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] gsm-masten

Ik heb ook de zijden (op twee manieren) berekend maar kwam daar wat onwaarschijnlijk hoog uit.
Misschien kan een ander het eens over rekenen.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: [wiskunde] gsm-masten

Zolang de zender boven het aardoppervlak zit, en de radius van de stralingsbol significant kleiner is dan die van de aardbol, dan lijkt me dat de kromming van de aarde juist negatief werkt ipv positief.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] gsm-masten

Hoever de mast komt is een gegeven, dus daar kan niet aan gesleuteld worden.

Het gaat vooral om de afstanden tussen de hoekpunten, dat is bepalend hoeveel masten er nodig zijn.

Technicus
Berichten: 1.163

Re: [wiskunde] gsm-masten

tempelier schreef: di 21 jan 2020, 11:02 Hoever de mast komt is een gegeven, dus daar kan niet aan gesleuteld worden.

Het gaat vooral om de afstanden tussen de hoekpunten, dat is bepalend hoeveel masten er nodig zijn.
De opgave behelst een vlak vierkant, en een bereik in km op dat vlakke vierkant.

Als je daarna ineens dat vierkant op een Bol gaat projecteren, moet je het bereik van die mast natuurlijk ook bolvormig aannemen. Anders is het geen eerlijke vergelijking meer.

Screen Shot 2020-01-21 at 15.35.43.png

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] gsm-masten

Mooi plaatje.

Het is er maar de vraag wat er met bereik werd bedoeld als het om de signaal sterkte gaat dan heb je gelijk denk ik.
Veel uitmaken doet het denk ik niet.

Nogmaals op een bol bestaan er geen vierkanten maar wel regelmatige vierhoeken.
Ik heb daar de zijde van berekend maar kwam denk ik te hoog uit.
Ik had gehoopt dat een derde het eens opnieuw wilde uitreken, want vaak maak je de zelfde denkfout.

Berichten: 12.262

Re: [wiskunde] gsm-masten

Ik neem maar aan dat het gewoon een wiskundig verhaal is.

Praktisch gezien moet je een zendmast van 200 meter hoog bouwen op 50 kilometer (line of sight) te hebben, dus dat is niet totaal insignificant voor de afstanden hier, gekoppeld met het feit dat het 'op een haar na' lukt het vierkant te bedekken.

Bij een GSM mast speelt er nog veel meer dat het bereik beperkt, en 50 km kan met een gewoon toestel uberhaupt niet (dat stopt bij ongeveer 35 km door lichtsnelheid en frame rate van het systeem).

Reageer