[natuurkunde] interne weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Als ik dit dan kan doen voor alle batterijen en ook eens belast dan denk ik dat het goed zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Wel voor iedere accu de weerstand bepalen/berekenen/controleren. De spanning accu bepaald de weerstand. Sucses gr.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Nog een vraag. Bij NIMH stijgt stijgt de spanning snel wanneer ik de batterij loskoppel. Ik denk dat het hier moeilijk is om de interne weerstand te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Het is erg onduidelijk wat je doet. Beter leren omschrijven. Je hebt een NiMh aangesloten aan wat? Wat bedoel je met snel? Hoeveel stijgt de spanning? Wat is moeilijk?

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

De 9V batterij is in werking. Ik wil de interne weerstand bepalen. Op het moment dat hij nog draait is die Bv 8,50 V en als ik hem loskoppel is die ineens 9,75V . Bij LIPO en Li-ion heb ik dat probleem niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Je moet begrijpen dat ik moet gissen wat je prcies doet en omschrijft het slecht.

Je hebt een lang tijd accu belasting om de capaciteit duur te meten. Is gedurende deze tijd de accu aangesloten aan een motor? Je hebt het over draaien. Wat en hoe meet je gedurende deze test?

Met bepaalde tijdintervallen koppel je de accu los en ga je de interne weerstand van de accu bepalen? De interne weerstand door de spanning bepalen met en zonder een weerstand? Hoe groot is deze weerstand?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Sorry dat ik wat streng uit de bocht kom. Maar het is met goede bedoeling, ik hoop dat je dat begrijpt.

Het is mij onduidelijk wat en hoe je precies meet. Echter, ik twijfel nu eraan of een motortje wel een goede belasting is om de capaciteit of interne weerstand van de accu te bepalen. Mijn voorstel van het motortje is niet goed. Mijn kennis komt echter langzaam terug.

Misschien kunnen de electro experts mij verbeteren (het is meer dan 20 jaar geleden dat ik hiermee bezig was):

Indien het een brushed DC motortje is dan onstaat er een tegenspanning afhankelijke van de draaisnelheid Wiki.

Het motortje kan men immers ook zien als een generator door rond draaien een spanningsverschil opwekken. Dus de gemeten spanning over een DC motor is niet de spanning van de accu. Maar de electro mensen moeten mij maar verbeteren als ik het verkeerd heb.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Is gedurende deze tijd de accu aangesloten aan een motor? Ja spanning behoort bij capaciteit. Die curve ziet er hetzelfde uit.
Wat en hoe meet je gedurende deze test? Ik meet spanning.
Met bepaalde tijdintervallen koppel je de accu los en ga je de interne weerstand van de accu bepalen? Ja bij Li-ion en LIPO.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Bij jouw gemeten accu ontlading curve is de gemeten spanning over het motortje niet de accu spanning. De ontlaad curve zal echter vergelijkbaar uitzien indien het toerental niet teveel varieert bij het ontladen. Echter de absolute waarde van de gemeten spanning is niet die van de accu. In meer technische termen: de relatieve grafiek is vergelijkbaar, de absolute waarde van de spanning niet.

Deze motor tegenspanning is afhankelijk van het toerental in jouw geval. Het toerental is hoger bij een hogere spanning, vermoedelijk want ik weet niet de aanstuurmethode welke jij gebruikt. Dus, kan per accu het toerental variëren. en andere tegenspanning geven. Wellicht dat afhankelijk van de interne weerstanden van de accu's de tegenspanning van het motortje "inzakt".

De gemeten spanning voor de interne weerstand is wel de "echte" accu spanning. Dus je zou hiermee de afwijking kunnen bepalen van de ontlaad curve.

Dit betekend niet dat je verkeerd bezig bent en de metingen schijnen in orde te zijn! Bij wetenschap leer je (en ik ook) steeds opnieuw en dien je de definities steeds aan te passen aan nieuwe observaties.

Indien het klopt wat ik zeg (eerst wachten op bevestiging) is het wel goed om dit te vermelden in jouw verslag. Echter is het beter dat andere hier op het forum uitspraak over doen. En bevestigen of ontkennen wat ik schrijf. Ik ben erg roestig in dit vakgebied.

Berichten: 818

Re: [natuurkunde] interne weerstand

De aansturing is met arduino en een motorshield. Dus een constant toerental.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Dan vermoed ik dat je van de tegenspanning motoren geen problemen ondervindt. De voeding (lees accu) is gescheiden van de motoren aansturing.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

wiskunde321 schreef: za 17 apr 2021, 19:13 Nog een vraag. Bij NIMH stijgt stijgt de spanning snel wanneer ik de batterij loskoppel. Ik denk dat het hier moeilijk is om de interne weerstand te bepalen.
Ik ben ook wat verder aan het studeren. Dan is de stroom wellicht te groot voor de NiMh. Gaat dit over de meting van de interne weerstand? Wellicht is de aangesloten weerstand dus de geleverde stroom voor de NiMh te groot is in dit geval.

Zoals ik kan lezen is de maximale te leveren stroom (discharge current) voor NiMh (3C) veel lager dan voor Lipo (25C) van mijn voorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] interne weerstand

Hallo,

Ik heb een beetje moeten puzzelen wat je aan het doen bent. Omdat je weinig beschrijft! :)

Mijn aannames:
  • Aan de spanning van 4.22 Volt op t=0 (tijdstip 0) kan ik afleiden dat het vermoedelijke Lipo gaat.
  • Ik neem aan dat de gemeten spanning het verloop is tijdens de belasting met motor.
  • De interne weerstand bepaal je extern met de de "losse" weerstand. Spanningsverschil met zonder weerstand. En I bepaald uit I=U/R. Zoals ik voorgedaan heb in jouw draadje met die foto's.
Ik heb een grafiekje gemaakt:
Wiskunde 123.jpg
Wiskunde 123.xlsx
(18.32 KiB) 57 keer gedownload
Het spanningsverloop ziet goed uit zou ik zeggen en komt overeen met de voorbeelden wat ik gepost had. Indien het de LiPo is mag je best nog "dieper" gaan in de spanning tot 3.6 Volt is veilig. Omdat je een hoge capaciteit hebt is dat moeilijk te meten: en duurt dat erg lang. Dus je moet afwegen of je genoeg tijd hebt.

Betreffende de interne weerstand. Met welke weerstand heb je gemeten? Voor de Lipo mag je tot 30 Ohm nemen. Dan is het spannings verschil beter te meten. Ik vermoed dat de interne weerstand ook wat kleiner word omdat je met betere nauwkeurigheid meet. Probeer het eens als je tijd hebt.

Je besteed nu erg veel tijd aan het meten. Dat is erg nobel echter, ikzelf zou nu meer tijd spenderen aan het verslag. Je hebt een heleboel geleerd en tijd alles samen te vatten: positieve en ook negatieve dingen. Ook hieruit kun je voldoening krijgen. In het begin valt het tegen maar je zult zien als je serieus bezig bent dat ook dat voldoening geeft.

Ik doe deze post ook op draadje. Dan heb je een formule voor de interne weerstand.

In formules U is de spanning van de accu, R is de aangesloten weerstand:

$$R_{intern}=\frac{\Delta U}{I}=\frac{\Delta U}{U}R$$
$$\Delta U = \frac{R_{intern}}{R}U$$

De aangesloten spanning U en de inwendige weerstand zijn nagenoeg constant. Indien de aangesloten weerstand kleiner word neemt het spanningsverschil toe. Oppassen met het vermogen wat de aangesloten weerstand moet verwerken:

$$P=UI=\frac{U^{2}}{R}$$

Een typisch kleine "standaard" weerstand maximaal 0.5 Watt. Dus 30 Ohm is eigenlijk de limiet wat je kan aansluiten met een standaard weerstand! Je hebt ook weerstanden welke meer vermogen kunnen dissiperen.

Sucses,

Reageer