[wiskunde] raakvlak bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] raakvlak bepalen

Maarten072 schreef: zo 04 aug 2019, 22:09 hoezo moet er niet afgeleid worden naar z??
Ga even terug naar het zelfde geval met slechts 1-variabele waar de raaklijn wordt bepaald van y=f(x) in ( x,f(x) )
dan wordt er toch ook geen afgeleide naar y bepaald.

Is je bekent hoe de raaklijn met 1-variable wordt gevonden?
Weet je dat niet dan is die voor meer variabelen wat cryptisch denk ik.

Berichten: 49

Re: [wiskunde] raakvlak bepalen

ja ik weet hoe het moet met 1-variabele, maar bij een oefening die ik een paar dagen geleden maakte moest ik zowel naar x, y als z afleiden voor het raakvlak op te stellen dus ben een beetje verward nu...
Maar waarschijnlijk zal bij mijn oefening de z niet afhankelijk geweest zijn van de x en y?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] raakvlak bepalen

Maarten072 schreef: wo 07 aug 2019, 10:41 ja ik weet hoe het moet met 1-variabele, maar bij een oefening die ik een paar dagen geleden maakte moest ik zowel naar x, y als z afleiden voor het raakvlak op te stellen dus ben een beetje verward nu...
Maar waarschijnlijk zal bij mijn oefening de z niet afhankelijk geweest zijn van de x en y?
Het werkt vrij simpel.

Laat f een functie zijn van 2-var z=f(x,y) en f voldoende glad om een raakvlak te hebben en de partiële afgeieiden bestaan..

Laat de partiële afgeleide:
naar x zijn fx
naar y zijn fy

Laat R een raakvlak zijn in (x0,y0z0)

Bedenk nu dat de partiële afgeleiden van f de zelfde zijn als van het raakvlak R in het raakpunt.
Met R: z=ax+by+s

Breng een vlak R2 aan door (0,0,0,) evenwijdig aan R
R2: z=ax+by
De partiële afgeleiden blijven dan weer gelijk.

Maar de partiële afgeleiden zijn in (0,0,0) ook a en b zoals direct te zien is.

Dit geeft dat a=fx(x0,y0) , b=fy(x0,y0)

Het vlak door de oorsprong heeft dus de vergelijking: z=fx(x0,y0)x + fy(x0,y0)y

Transleren naar het raakpunt geef dan:
R: z-z0=fx(x0,y0)(x-x0) + fy(x0,y0)(y-y0)

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] raakvlak bepalen

Maarten072 schreef: wo 07 aug 2019, 10:41 ja ik weet hoe het moet met 1-variabele, maar bij een oefening die ik een paar dagen geleden maakte moest ik zowel naar x, y als z afleiden voor het raakvlak op te stellen dus ben een beetje verward nu...
Maar waarschijnlijk zal bij mijn oefening de z niet afhankelijk geweest zijn van de x en y?
Als je z als functie van x en y krijgt, wordt de vergelijking van het raakvlak gegeven door wat ik eerder hier schreef (bijna 10 jaar geleden :mrgreen:).

Als je z niet als functie van x en y hebt, maar wel een impliciet verband tussen x, y en z van de vorm F(x,y,z) = k,dan kan je nog steeds de vergelijking van het raakvlak in het punt (a,b,c) dat op de grafiek van F ligt opstellen aan de hand van de partiële afgeleide van F, naar zowel x, y als z; dat wordt:

\({\left. {\frac{{\partial f}}{{\partial x}}} \right|_{\left( {a,b,c} \right)}}\left( {x - a} \right) + {\left. {\frac{{\partial f}}{{\partial y}}} \right|_{\left( {a,b,c} \right)}}\left( {y-b} \right)+{\left. {\frac{{\partial f}}{{\partial z}}} \right|_{\left( {a,b,c} \right)}}\left( {z - c} \right)=0\)

Het is niet moeilijk om in te zien dat de eerste vergelijking van het raakvlak een speciaal geval is van bovenstaande, in het geval dat je F(x,y,z) = k expliciet kan oplossen naar z, en dus een functie van de vorm z = f(x,y) krijgt.

Reageer