Pagina 1 van 1

Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 20:44
door goudvis89
Beste rekenwonders,

3000 + 15000 * 0.8^t = 3500 + 28000 * 0.65^t

Wat is in dit geval 't'?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 21:16
door stoker
neem van beide leden het natuurlijk logaritme

edit: hm nee, dat doet toch niet veel.

mag je het niet gewoon grafisch of numeriek oplossen?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 21:44
door goudvis89
Wat bedoel je met numeriek?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 22:07
door jhnbk
Wat bedoel je met numeriek?
Een oplossingsmethode die naar de exacte waarde zal convergeren maar geen exact analytische oplossing geeft.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 22:35
door bsfa
Je probeert een getal voor t. Je kijkt of je te hoog of te laag uitkomt. Vervolgens pak je - afhankelijk van of je te hoog of te laag uitkomt - een hogere of een lagere t.

Bert

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 23:34
door Safe
Waar komt de opgave vandaan? Wat voor indicatie krijg je dan voor t? Is t een tijd in ...?

Beschouw linker- en rechterlid als functies, teken de grafieken en bepaal het snijpunt (of snijpunten). Deel eerst door 1000 links en rechts. antwoord t=3.358

Ook: herleiden op 0, het andere lid als functie opvatten en het nulpunt (of de nulpunten bepalen).

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 16:54
door goudvis89
zijn hier dus geen vaste regels voor?

methode is getal in ruimte en de opdracht is om beide formules in de GR te zetten en dan te 'plotten'' maar met een GR leer je geen wiskunde;)

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 19:08
door Jan van de Velde
zijn hier dus geen vaste regels voor?
Een hele set met wiskundige rekenregels: jawel.

Welke daarvan je toepast: nee (mits correct toegepast)
methode is getal en ruimte en de opdracht is om beide formules in de GR te zetten en dan te 'plotten''
Nah, als dat de opdrcht is dan doe je dat.
maar met een GR leer je geen wiskunde;)
Dat hangt er deels van af hoe je hem gebruikt, maar verder is iedereen het daar wel over eens. Je leert mogelijk wel met je GR om te gaan en dat is ook een bruikbare vaardigheid.

En als je jezelf meer wil leren dan je opdracht nu van je vraagt zou je Safe's suggestie eens kunnen proberen?
Ook: herleiden op 0, het andere lid als functie opvatten en het nulpunt (of de nulpunten bepalen).

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 23:04
door goudvis89
Nou, het komt uit het rekenboek van mijn broertje en aangezien hij heel goed weet hoe de GR toepasbaar is, maar eigenlijk niet weet wat hij doet, leek het me goed om hem te laten zien hoe het wel moet...

Helaas zonder resultaat:P

Maar toch bedankt, ik ga er wat mee doen!

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 10:02
door Safe
goudvis89 schreef:Nou, het komt uit het rekenboek van mijn broertje en aangezien hij heel goed weet hoe de GR toepasbaar is, maar eigenlijk niet weet wat hij doet, leek het me goed om hem te laten zien hoe het wel moet...

Helaas zonder resultaat:P

Maar toch bedankt, ik ga er wat mee doen!
Wat bedoel je met
Helaas zonder resultaat
?

Dat rekenboek (van je broertje), uit welke klas?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 18:36
door goudvis89
Dat ik een poging deed het hem op de ''ouderwetse'' manier uit te leggen,

Maar dat is zonder resultaat was...

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 18:59
door Safe
Dat rekenboek (van je broertje), uit welke klas?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 20:19
door goudvis89
Havo 5

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 21:14
door Safe
Dan zal het toch de bedoeling zijn geweest om dit numeriek (dus met de GR) op te lossen.

Is dat eigenlijk gelukt?

Re: Onoplosbaar?

Geplaatst: do 03 dec 2009, 21:16
door bsfa