Acrobatensprong

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Acrobatensprong

Goeieavond allen,

Ik zit opgescheept met volgend vraagstuk:

Een acrobaat (m = 60 kg)in een circus springt met behulp van een trampoline

vertikaal naar boven met een snelheid van 10 m/s. Een tweede acrobaat (m = 55 kg)

staat op een platform 4 m hoger. De eerste acrobaat grijpt tijdens het passeren deze

stilstaande acrobaat vast en samen gaan ze verder de hoogte in.

a. Met welke snelheid komt de eerste acrobaat aan bij het platform?

b. Hoe hoog gaan de beide acrobaten?


Voor vraag a. had ik geen probleem om de snelheid te vinden als de eerste acrobaat aankomt bij het platvorm.

Via de formules van de valbeweging kwam ik tot de conclusie dat de oplossing van vraag a 4,64 m/s is.

Maar nu zit ik verveeld voor die vraag b. Het is duidelijk dat dit hier niet zal lukken met de formules van de valbeweging. Want aangezien de acrobaat de andere acrobaat vast neemt, zal die nog een extra vertraging ondervinden, dus formules valbewegin = nu ongeldig.

Het is duidelijk dat het met behoud van energie kan opgelost worden. Het is duidelijk dat op hun hoogste punt,

er enkel potentiele energie is. Maar op het startpunt, dus vanaf het moment dat de acrobaten elkaar vast hebben, wat geldt dan zoal?

Ik dacht, dat er de potentiële energie van de tweede acrobaat op z'n platvorm is, de kinetische energie van de eerste acrobaat én dan nog eens de potentiële energie van de eerste acrobaat. De vergelijking zou dus moeten worden:

macrobaat1.g.hplatform + 0,5.macrobaat1.v²acrobaat1 + macrobaat2.g.hplatform = macrobaat1+acrobaat2.g.hmax

Ik vraag me af of deze redenering klopt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Acrobatensprong

Dag Jeanjean, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Acrobatensprong

Oké, ik had het eigenlijk al moeten weten...mijn excuses.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Acrobatensprong

JeanJean schreef:macrobaat1.g.hplatform + 0,5.macrobaat1.v²acrobaat1 + macrobaat2.g.hplatform = macrobaat1+acrobaat2.g.hmax

Ik vraag me af of deze redenering klopt?
Hangt er van af welke snelheid je invult bij v. Als dat die 4,64 m/s wordt, kun je net zo goed de platformhoogte als 0 nemen, en naderhand die 4 m bij je rechts gevonden h optellen.

Als je 10 m/s invult klopt'ie niet, omdat je acrobaat 1 twee initiële energieën geeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Acrobatensprong

Ja, ik wou de 4,64 m/s daar invullen bij die v...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Acrobatensprong

Ja, ik wou de 4,64 m/s daar invullen bij die v...
vereenvoudig dan je leven door voor de platformhoogte 0 te nemen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer