[filosofie] foucault

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[filosofie] foucault

Voor het examen moeten we allerlei eindtermen leren. Met een daarvan heb ik moeite:

De kandidaat kan uitleggen waarom volgens Foucault het onderscheid tussen privé-sfeer en publieke sfeer gezien kan worden als het resultaat van machtsuitoefening.

Bij de uitwerkingen van de eindtermen staat dit geschreven:

Wat een subject is wordt volgens Foucault bepaald door de machtsverhoudingen binnen het discours. De manier hoe je over jezelf kan praten en hoe je jezelf begrijpt als persoon wordt je als het ware aangepraat. Je “ik” is het resultaat van een disciplinairende machtspraktijk.

Hier kan ik echter geen antwoord op de eindterm uit halen. Misschien snappen jullie het onderscheid?

En dit staat in een samenvatting:

Het onderscheid tussen openbaarheid en privésfeer en tussen staat en burgerlijke samenleving is een onderdeel en product van liberale machtstechnieken. Een genealogisch perspectief dwingt ons te bekijken hoe een liberale natiestaat individuen vormt. Zo kun je verborgen vormen van macht zichtbaar maken.

Hij laat zich nauwelijks uit over de ethische vraag of deze praktijken legitiem zijn.

Dus de inhoud van begrippen als religie, rede, geloof en wetenschap kan onder invloed van veranderende praktijken radicaal veranderen. Het onderscheid tussen het religieuze en het seculiere kan tegen de achtergrond van middeleeuwse, koloniale of liberaal-nationale machtspraktijken totaal verschillende vormen aannemen.


Ik hoop dat iemand deze eindterm voor mij kan verduidelijken:).

Groetjes, Daphne

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [filosofie] foucault

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer