[scheikunde] Analyse van een batch tablet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Analyse van een batch tablet

Hallo,
 
Kunnen jullie mij misschien helpen met de volgende vraag:

"Voor de analyse van een batch tablet met Fe2O3 moeten er voldoende tabletten worden gebruikt.
 Een tablet bevat ongeveer 25 mg ijzer". De vraag is hoeveel tabletten moeten worden geanalyseerd om 0,35 g Fe2O3 te verkrijgen? 

Ik kom zelf uit op 9,72 tabletten, dit is afgerond 10 tabletten.

Ik heb deze reactievergelijking gebruikt: 2 Fe2O3 --> 4 Fe + 3 O2 , alleen weet ik niet zeker of deze reactievergelijking klopt. 

Zou iemand mij kunnen helpen? 

Alvast bedankt! 

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Analyse van een batch tablet

Dat lijkt mij gewoon juist hoor. Ik zie niet welke reactie je anders zou kunnen schrijven..

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Analyse van een batch tablet

Welke formule heb je nodig om op 10 tabletten te komen? Ik kom er echt niet uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Analyse van een batch tablet

laat ons jouw berekeningen eens zien, vanuit dat perspectief kunnen wij jou verder begeleiden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] Analyse van een batch tablet

Lisalotxoxo schreef: za 23 jan 2021, 22:52 Welke formule heb je nodig om op 10 tabletten te komen? Ik kom er echt niet uit.
Dit kan zonder formules. Hoeveel gram zit er in 1 mol ijzer? Hoeveel gram ijzer is er nodig om 0,35 g Fe2O3 te verkrijgen? Hoeveel mg ijzer is dat, dus hoeveel tabletten heb je nodig als 1 tablet 25 mg ijzer bevat?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer