[overig] Berekeningen pomp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

Berekeningen pomp

Ik moet een eindwerk maken waarbij een pomp water moet verpompen met volgende gegevens:
 
Debiet= 7 liter/sec.
Horizontale traject= 20 meter (aantal meters water verpompen in horizontale richting)
Verticale traject= 8 meter (aantal meters water verpompen in verticale richting)
Inhoud van de tank is 2700 kubieke meter.
 
Kan iemand mij helpen met volgende gegevens te berekenen a.d.h. van een formule?
 
Opvoerhoogte
Vermogen van de motor
vloeistofsnelheid
leidingsdiameter (in en uit)
kinematische viscositeit
gewenste druk
Drukverlies
 
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Berekeningen pomp

over deze vraag moet nog eens goed nagedacht worden, want elke factor die je opnoemt is afhankelijk van op zijn minst één andere factor, en meestal meerdere andere factoren, uit diezelfde lijst.
 
En zoiets als een gewenste druk kun je niet berekenen, die moet je "wensen" in de zin van "ik wil dat de druk zus-en-zo groot is, om die en die reden".
 
Kortom, op deze vraag, zo gesteld, is er geen eenduidig antwoord, of zo je wil, zijn er héél veel mogelijke antwoorden. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Berekeningen pomp

Inderdaad.
Bijna alles hangt af van de gekozen leidingdiameter.
 
Gewenste druk is een vaag begrip. Op welk punt wordt hier bedoeld? En wat is de druk in het vat waaruit de pomp zuigt? En wat is de druk in het vat waaruit de pomp zuigt? Vloeistofhoogtes in beide vaten? Regelklep (of niet) en aantal bochten in de leidingen?
 
Kinematische viscositeit is gemakkelijk te bepalen, is alleen afhankelijk van de temperatuur van het water.

Reageer