[scheikunde] Verdunnen van geconcentreerd zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verdunnen van geconcentreerd zuur

Benm schreef:Helaas ben ik niet heel erg bekend met chemie op industriele schaal, dat spatten is meer een probleem op laboratoriumschaal. Als het een gesloten vat is met een roeder denk ik dat het wellicht helemaal niets uit maakt:
 
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn allerlij reden waardoor je ook op een grotere schaal eerst water moet doseren. Enkele voorbeelden zijn:
 
  • water drijft op het zwavelzuur i.v.m. dichtheid en door de viscositeit van het zwavelzuur mengt deze niet gemakkelijk als die als een klont onderop ligt - mengen duurt langer
  • tanks zijn vaak niet 100% droog, doseren via mangat kan meteen al spetters opleveren voordat je water gaat doseren - gevaarlijke situatie
  • spetters kunnen op sensoren/roerwerk pakkingen komen die niet tegen het zuur bestand zijn (voor langdurige besmettingen)
  • besmetten van mangat bij gesloten situatie (gevaarlijk wanneer tank geopend wordt
  • afhankelijk van gebruikt staalsoort kan tank/roerwerk beschadigd worden door te hoge concentraties zuur
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Verdunnen van geconcentreerd zuur

Voor een tank die open kan met een mangat zijn dat zeker valide argumenten, vandaar dat ik al aangaf niet heel bekend te zijn met de specifieke gevaren op industriele schaal. 
 
Die roeders zijn denk ik niet zo'n probleem, zeker niet in een baffled vessel waarbij dingen verbazend snel met elkaar mengen... meestal extreem veel sneller dan in pakweg een beker met een magneetroedertje erin. 
Victory through technology

Reageer