[scheikunde] Naamgeving plaatsnummer molecuul

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Naamgeving plaatsnummer molecuul

Is er een belangrijk verschil tussen 1-butanol en butaan - 1 - ol? Waarom worden ze anders opgeschreven en welke naamgeving zou ik gebruiken voor mijn proefwerk? En  wanneer moet je in de naam van een molecuul de plaats aanduiden? bv. met fenylmethylamine hoeft dat niet maar wel met propaan - 2-amine

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Naamgeving plaatsnummer molecuul

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Naamgeving plaatsnummer molecuul

Het enige verschil is dat de regels bij naamgeving zijn veranderd. Wat eerst 1-butanol werd genoemd krijgt nu butaan - 1 - ol als naamgeving, waarbij butaan duidt op het feit dat je een keten van 4 koolstofatomen hebt, en - 1 - ol de plaats van de hydroxylgroep OH in de keten aanduidt. Zie verder tabel 66C van Binas voor de regels bij naamgeving van koolstofverbindingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Naamgeving plaatsnummer molecuul

Maakt allemaal niet uit. Op universiteit weigeren veel proffen te werken met de nieuwe naamgeving. klinkt belachelijk en rolt niet van de tong. Fenylmethylamine is geen IUPAC naam enwordt nooit gebruik. De gebruiksnaam in benzylamine en de IUPAC naam is 1-fenylmethaanamine. Soms doen middelbareschool leerkrachten er wel moeilijk over.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Naamgeving plaatsnummer molecuul

Het doel van systematische naamgeving is ook niet om uitspreekbare namen te genereren. Daar zijn triviale namen voor.

Je hebt het over moeilijk doen maar dit is gewoon de afgesproken standaard. Niet zo vreemd dat die wordt aangeleerd en niet de vorige afspraak. Bovendien is deze feitelijk makkelijker dan de vorige, waar de plaats van de plaatsnummers eigenlijk een raar mengelmoesje was - en voor de meeste stoffen overigens ook onuitspreekbare namen ontstonden.

Gewoon even aan wennen. We hebben het ook niet meer over onderchlorigzuur of over houtgeest.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer