[natuurkunde] Leeglooptijd van een kegel/tank

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Rik Speybrouck schreef: Maar je blijft voor wat betreft de leegloop van de eigenlijke tank met de bovendiameter zitten. 
je kunt hoogstens dat gat als een restrictie beschouwen. Maar een deel van die kegel zal vol blijven, en dus als hevel fungeren, en dus is een model dat alleen naar dat gat kijkt per definitie ontoereikend. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Ik denk dat wat Jan van de Velde zegt zeker een rol speelt. Het mooiste zou zijn om een formule hierbij te hebben, om te kijken of de berekende tijd bij die 25 sec in de buurt komt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Bart1999 schreef:  Het belangrijkste wat ik wil weten wat de invloed is van de lengte van de kegel op de snelheid waarmee de tank leegloopt. Ik verwacht dat de tank sneller leegloopt naarmate je de lengte van de kegel groter maakt. 

 
1) heb je dan ondertussen al eens wat proeven uitgevoerd?
 
2) En blijft nou die tapse uitloop van je vol water tijdens het leeglopen of niet? Want daarover is dan wel  driftig gediscussieerd, maar jij kunt daar toch wel gewoon uitsluitsel over geven op basis van praktische waarnemingen? 
 
3) en ben je al eens begonnen aan een modelletje op basis van excel om dat te vergelijken met je praktische waarnemingen?  
 
Want "een formule" gaat er niet komen: de uitstroomsnelheid beïnvloedt de hoogte, en die beïnvloedt weer de uitstroomsnelheid enz, , en dus gaat dat niet analytisch worden opgelost. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Heb de afgelopen tijd het even druk gehad met toetsen en andere dingen, dus nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Ik wil binnenkort wat proeven gaan uitvoeren inderdaad. 

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Bart1999 schreef: Heb de afgelopen tijd het even druk gehad met toetsen en andere dingen, dus nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Ik wil binnenkort wat proeven gaan uitvoeren inderdaad. 
Gezien de constructie met een kegel  met als afloop de basis is het volgens mij toch overduidelijk dat je nooit een wat men in het engels een steady flow zal kunnen realiseren, het water zal gewoon ongecontroleerd uit je kegel vallen , maar zeg nu eens duidelijk op basis van welke maten je op 25 seconden komt dat begrijp ik nog altijd niet hoor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Leeglooptijd van een kegel/tank

Rik Speybrouck schreef: Gezien de constructie met een kegel  met als afloop de basis is het volgens mij toch overduidelijk ..//..
Je kunt theoretiseren tot je een ons weegt, probeer het dan toch verdorie uit of hou er over op. Wetenschap komt niet uit een sheet. De resultaten die uit een model komen zijn net zo goed of net zo slecht als de algoritmen die erin zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer