[scheikunde] Zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Zuren en basen

Is er iemand die weet hoe men van 1 mol NaOH naar de concentratie van NaOH is gegaan? Ik dacht V=1 l enkel voor HCl geldt. Als men met deze volume heeft gewerkt is er iemand die weet waarom?
IMG_2989.jpg
IMG_2989.jpg (136.85 KiB) 453 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuren en basen

Je weet dat je 0,1 mol HCl-oplossing hebt in 1 liter oplossing. Daaraan voeg je 1,1 mol NaOH toe, waarvan 0,1 mol wegreageert met de 0,1 mol HCl-oplossing. Er blijft dus 1 liter oplossing van 1 mol NaOH over, dus daaruit volgt dat de pH van deze oplossing 14 is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 250

Re: Zuren en basen

Je weet dat je 0,1 mol HCl-oplossing hebt in 1 liter oplossing. Daaraan voeg je 1,1 mol NaOH toe, waarvan 0,1 mol wegreageert met de 0,1 mol HCl-oplossing. Er blijft dus 1 liter oplossing van 1 mol NaOH over, dus daaruit volgt dat de pH van deze oplossing 14 is.

Maar mag je er van uit gaan dat er 1l NaOH aanwezig is? Want er is niets over de volume gezegd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Zuren en basen

Je hebt 1 liter vloeistof waarin zich 0,1 mol HCl-oplossing bevindt. Vervolgens los je in totaal nog eens 1,1 mol NaOH op in de vloeistof. Omdat hiervan 0,1 mol wegreageert met de 0,1 mol HCl-oplossing blijft er in totaal 1 mol NaOH in de vloeistof over. Er wordt wel iets over het volume gezegd, wat dat is die 1 liter waarin zich dus uiteindelijk nog 1 mol NaOH bevindt.  Er blijft dus 1 liter oplossing van 1 mol NaOH over, dus daaruit volgt dat de pH van deze oplossing 14 is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Zuren en basen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer