[wiskunde] Breking licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 119

[wiskunde] Breking licht

Een lichtstraal beweegt door een medium. Door absorptie wordt de lichtsterkte gaandeweg kleiner. Bij de inval in het medium heeft de straal een sterkte van 8 eenheden. Na x cm afgelegd te hebben, is de lichtsterkte van de straal 8/1+x^2. Bereken de absorptiesterkte in het punt x 10.
Ik moet hier de afgeleide berekenen?
Maar waarom?
Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

Wat betekent "8/1+x^2"?

Probeer de formule correct op te schrijven, met gebruik van haakjes als dat nodig is.

Duidelijker voor de lezer en duidelijker voor jezelf ;)

Berichten: 119

Re: [wiskunde] Breking licht

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 16:43 Wat betekent "8/1+x^2"?

Probeer de formule correct op te schrijven, met gebruik van haakjes als dat nodig is.

Duidelijker voor de lezer en duidelijker voor jezelf ;)
Elke cm dat je verder gaat, wordt de kracht kleiner met 8/(1+x^2). Want een deel van de kracht wordt geabsorbeerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

Elke centimeter wordt de lichtsterkte kleiner. Niet met 8/(1+x2) maar op plaats x is die 8/(1+x2)

Als de lichtsterkte zou afnemen met 8/(1+x2), dan zou de lichtsterkte meteen nul worden bij x=0, want 8/(1+x2) is 8 voor x=0.

Berichten: 119

Re: [wiskunde] Breking licht

Xilvo schreef: zo 16 jun 2019, 18:01 Elke centimeter wordt de lichtsterkte kleiner. Niet met 8/(1+x2) maar op plaats x is die 8/(1+x2)

Als de lichtsterkte zou afnemen met 8/(1+x2), dan zou de lichtsterkte meteen nul worden bij x=0, want 8/(1+x2) is 8 voor x=0.
Zeer bedankt. Maar mijn vraag blijft onbeantwoord :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

Kun je me dan eerst de exacte definitie van 'absorptiesterkte' geven?
Die ken ik namelijk niet. Ik kan wel iets verzinnen maar dan help ik je misschien van de regen in de drup.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] Breking licht

Ik moet hier de afgeleide berekenen?
Maar waarom?
Blijkbaar gaat dit om een of ander vraagstuk in verband met differentiëren. Wordt er in de opgave een definitie van het begrip absorptiesterkte gegeven? Zo ja, kun je die definitie hier dan eens posten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

Dat er gedifferentieerd moet worden is wel duidelijk; de lichtsterkte wordt als functie van de plaats gegeven.
De afzwakking op een zeker positie is dan evenredig met de afgeleide van die functie.

Maar zonder precieze definitie van die absorptiesterkte kunnen we inderdaad niet verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: [wiskunde] Breking licht

Zou hij misschien lichtintensiteit bedoelen?
absorptie.png
absorptie.png (8.29 KiB) 2703 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

ukster schreef: zo 16 jun 2019, 21:29 Zou hij misschien lichtintensiteit bedoelen?
Waarschijnlijk.

Maar hij stelt een vraag en loopt dan weer een paar uur bij zijn computer vandaan. Het schiet zo niet op...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Breking licht

JenderOpa schreef: zo 16 jun 2019, 16:35 Bereken de absorptiesterkte in het punt x 10.
Ik moet hier de afgeleide berekenen?
Maar waarom?
Het is wat slordig van het handboek waar deze oefening uit komt dat er niet verteld wordt wat die 'absorptiesterkte' dan is, maar kennelijk moet je gewoon de afgeleide van de gegeven functie in x = 10 bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

TD schreef: ma 17 jun 2019, 10:29 Het is wat slordig van het handboek waar deze oefening uit komt dat er niet verteld wordt wat die 'absorptiesterkte' dan is, maar kennelijk moet je gewoon de afgeleide van de gegeven functie in x = 10 bepalen.
Het is maar de vraag of dat niet in z'n boek/module/handleiding staat.

Maar communicatie gaat niet erg soepel omdat hij niet of traag op vragen reageert.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Breking licht

Xilvo schreef: ma 17 jun 2019, 10:34
TD schreef: ma 17 jun 2019, 10:29 Het is wat slordig van het handboek waar deze oefening uit komt dat er niet verteld wordt wat die 'absorptiesterkte' dan is, maar kennelijk moet je gewoon de afgeleide van de gegeven functie in x = 10 bepalen.
Het is maar de vraag of dat niet in z'n boek/module/handleiding staat.
Ik heb de vraag (letterlijk) gevonden in een handboek en daar stond geen duiding bij, maar het hoofdstuk, de andere vragen en het eindantwoord dat er opgegeven wordt, wijzen er wel op dat het dus 'gewoon' om de afgeleide gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [wiskunde] Breking licht

OK, dat is wist ik niet.

Maar ik neem op z'n minst aan dat absorptiesterkte een lokale materiaaleigenschap is, onafhankelijk van de lichtintensiteit.
Dan zou het een relatieve verandering moeten zijn, afgeleide gedeeld door de functiewaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: [wiskunde] Breking licht

Yep, kennelijk komt deze oefenopgave uit https://issuu.com/diekeure/docs/pagina_ ... vbtl_56_lp
Zie opgave 12. Let er op dat het een wiskunde oefening is en niet een natuurkundeopgave.

Waarom je de afgeleide moet berekenen? Omdat het een oefening is..

Reageer