[natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

[natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Beste lezer,

Ik heb een vraag over het rekenen aan het weerstandsnetwerkje (zie de bijlage:)) Nu wil ik daar graag de vervangingsweerstand van uitrekenen, alleen kom ik daar echt niet uit met de serieschakelingen en de parallelschakelingen. Ook moet ik de stromen I1 t/m I6 berekenen. Dit moet in twee situaties: 1. als eerste wanneer er op de beide punten A en B een spanning van 10 Volt is aangesloten en 2. dan nog wanneer er op de punten C en D 10 Volt is aangesloten. Ook moet ik achter de spanning UCB berekenen in situatie 1 en de spanning op A en B in situatie 2.

https://media.natuurkunde.nl/content_fi ... 1560783970

Ik ben er al erg lang mee bezig maar het wil me echt niet lukken.
Alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Het getuigt van weinig goede manieren om zonder verder iets van je te laten horen weg te lopen uit een draadje waar ik je probeer te helpen en dan een ander draadje te beginnen.

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Sorry, het was niet de bedoeling u te verwarren of boos te maken. Ik gebruik dit account samen met mijn zus, en zij is inderdaad met een ander vraagstuk bezig. Het is dus niet zo dat zij zomaar wegloopt en ergens anders opnieuw begint. We waren hier met de bedoeling om meer te leren, niet om anderen boos te maken:). Bovendien is ze niet 'weggelopen', ze wachtte op een verdere uitleg omdat ze dacht dat u nog niet klaar was. Ze is na 20 minuten vast ander huiswerk gaan doen. Sorry voor het misverstand.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Voor R6 is de zaak duidelijk. Die zit rechtstreeks op de voeding.
Voor de rest moet je aan het andere eind beginnen, links dus.
Aangezien het een huiswerkvraag is ga ik niet alles voorzeggen, maar ik begin met een vraag. Wat kun je zeggen over R1?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Als ik u goed begrijp, gaat u nu uit van situatie 2 waarbij de stroom aangesloten zit op punten C en D. Dan denk ik dat je over R1 kunt zeggen dat je deze aan het eind moet optellen bij de rest omdat die helemaal aan het eind zit en in serie zit met de rest van het geheel. Hartstikke bedankt voor uw hulp, ik vind het eerlijk gezegd nog steeds erg lastig te bedenken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

SBRdam schreef: ma 17 jun 2019, 21:37 Dan denk ik dat je over R1 kunt zeggen dat je deze aan het eind moet optellen bij de rest omdat die helemaal aan het eind zit en in serie zit met de rest van het geheel.
Oja? En wat zit er dan aan punt A?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Punt A is toch verbonden met R1 en loopt voor de rest dood. Denk ik :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Ja, en wat gebeurt er dan in R1?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Daar wordt nog energie verbruikt die door de draad komt, en na R1 is de stroomsterkte dus het kleinst

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Oké, het kwartje valt dus nog niet echt.
Ik ga je even uit de droom helpen. R1 zit aan de kant van A nergens aan vast. Er kan door R1 dus geen stroom lopen en er kan ook geen spanning over staan. En als er geen stroom en geen spanning is wordt er dus ook geen energie verbruikt.
De conclusie is: in R1 gebeurt helemaal niks, je kunt dus gewoon doen alsof die er niet is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

gestructureerd aanpakken helpt vaak :idea:
netwerkje.png
1.png
1.png (8.78 KiB) 2683 keer bekeken
2.png
2.png (8.79 KiB) 2683 keer bekeken

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Zo, ik snap het eindelijk :D Hartstikke bedankt voor alle hulp en uitleg!

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Ik ben erachter gekomen dat de Rv = 162,5 :) . Ik ben hartstikke blij met de uitgewerkte formules, maar had nog een vraagje. Ik snap namelijk niet zo goed wat u bedoelt met Rv1 en Rv2 en de dubbele schuine strepen // die daarbij staan. Ik heb die Rv1 en Rv2 ook weer verder nodig om de Ux en de Uy te berekenen zoals u me hebt laten zien. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Rv1 is de eerste vervangingsweerstand, Rv2 de tweede.
// betekent: parallel aan.

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] Rekenen aan weerstandsnetwerkjes

Oh, oke toppie

Reageer