[natuurkunde] Elektrostatica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

[natuurkunde] Elektrostatica

Dag allemaal

Ik zit vast bij de volgende oefening.
64667591_1072377276483846_6831444173493633024_n.jpg
Ik heb het onderstaande al zelf kunnen vinden. ( Ik geloof dat dit klopt) Maar nu heb ik twee onbekenden en maar 1 vergelijking. Ik vermoed dat ik de hoogte van deze ruimtefiguur nodig heb om dan zo via pythagoras de hoek 180° - theta te bepalen, maar ik heb geen idee hoe dit moet. Weet iemand hier raad mee?
coulomb driehoek.jpg
Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Elektrostatica

Kijkend naar het grondvlak (gelijkzijdige driehoek met de ladingen op de hoekpunten) is met eenvoudige gonio de afstand van een hoekpunt tot het middelpunt (bijv SB in de afbeelding ) eenvoudig te bepalen:
pythagoras.PNG
pythagoras.PNG (33.35 KiB) 1410 keer bekeken
een rechthoekige driehoek naar de top van dat dradensysteem is dan ook eenvoudig door te rekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] Elektrostatica

Voor de elektrostatische kracht die het ene deeltje ondervindt lijk je de bijdragen van de twee andere deeltjes 'gewoon' op te tellen (factor 2), terwijl je ook die vectorieel moet optellen (de grootte van de resultante zal minder zijn dan het dubbel van een van de afzonderlijke krachten).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [natuurkunde] Elektrostatica

Bij deze opgave speelt de wet van coulomb een grote rol

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [natuurkunde] Elektrostatica

TD schreef: do 20 jun 2019, 16:26 Voor de elektrostatische kracht die het ene deeltje ondervindt lijk je de bijdragen van de twee andere deeltjes 'gewoon' op te tellen (factor 2), terwijl je ook die vectorieel moet optellen (de grootte van de resultante zal minder zijn dan het dubbel van een van de afzonderlijke krachten).
Oh ja klopt, dat is een hoek van 30° tussen de coulombkrachten op het geladen deeltje en de x-as. Ik heb verder berekend en kom je het antwoord uit. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde] Elektrostatica

Oké, prima!

Reageer