[natuurkunde] golfvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[natuurkunde] golfvergelijking

golfvergelijking.PNG
Bij deze opgave kom ik antwoord c uit terwijl op de site staat dat het antwoord d hoort te zijn.
Mijn werkwijze:
golf 1:
periode = 3s dus in de vergelijking komt dit overeen met 2pi/3 maal t.
golf 2:
aangezien de periode van golf 2 3x groter is dan die van golf 2 wordt b = 2pi/6 en dit is gelijk aan 0.33pi.
Maar in de correctiesleutel staat als antwoord 0.22pi?!

Kan iemand me wijzen op mijn fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] golfvergelijking

Zo zie je maar weer, je kunt zelfs niet op de correctiesleutel vertrouwen :cry:
ik zou voor A gaan

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] golfvergelijking

Ik denk dat het sowieso niet A is aangezien de golflengte van golf 2 verdubbeld --> in het algemeen: 2pi/golflengte (=lambda) is gelijk aan golfgetal k. In de golfvergelijking is die te vinden als (2pi/golflengte) maal x. Aangezien de golflengte van golf 2 verdubbeld t.o.v. golf 1 wordt je golfgetal pi aangezien je golfgetal van golf 1 gelijk is aan 2pi/golflengte. En op de officiële site https://toelatingsexamenartstandarts.be ... amenvragen staat wel degelijk antwoord D dus het zou erg zijn moesten ze zich vergist hebben.. Dus ik blijf nog steeds met mijn vraag zitten waarom het D is en niet C... Dus met andere woorden: hoe je aan 0.22pi komt want ik kom 0.33 pi uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] golfvergelijking

ik heb het vraagstuk niet goed gelezen....zie ik nu
ω2=2Π/9 rad/s en golfgetal Π
antw. D

ω1=2Π/3 rad/s
T2=3T1=9 sec

ω=2Π/T

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] golfvergelijking

ω1=2Π/3 rad/s
T2=3T1=9 sec
ω2=2Π/9 rad/s
λ2=2λ1=2m
golfgetal β=2Π/λ2=Π rad/m
antw. D

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] golfvergelijking

Dit is genant.. ik heb gwn een simpele rekenfout gemaakt (in mijn hoofd was 3x3 even 6 haha) door al die oefeningen te maken kan je al eens missen :? ... Bedankt voor reactie!

Reageer