[natuurkunde] geïnduceerde stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[natuurkunde] geïnduceerde stroom

stroom.PNG
Het correcte antwoord hier is b. Maar ik vroeg me volgende af: moest de vraag gaan over geïnduceerde stroom ipv "gewoon stroom" (zoals in deze opgave) zou het dan antwoord D zijn?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

de beweging naar rechts bewerkstelligd een steeds zwakker wordende fluxverandering binnen de eenwindingspoel waardoor een stroom in de winding wordt geïnduceerd. Hierbij geldt de wet van Lenz (tegenwerken) dus antwoord D inderdaad

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Hartelijk dank om dit te bevestigen! En dus hier in het vraagstuk moet je nog geen rekening houden met de zin van de geÏnduceerde stroom maar enkel met die van de stroom door de geleider voordat inductie optreedt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Volgens mij is het B.

Het veld in de ring neemt af. Om dat tegen te gaan zal de stroom rechtsom moeten gaan lopen.

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Het is inderdaad B maar ik stelde een hypothetische vraag, namelijk stel dat in de antwoordmogelijkheden in plaats van stroom geïnduceerde stroom zou staan. Bij die hypothese zou het volgens Ukster en mij dan antwoord D zijn. Maar in de originele opgave staat er in de antwoordmogelijkheden gewoon stroom, dus klopt het dat je dan de zin van de stroom moet bekijken voordat het inductieverschijnsel optreedt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Je doelt op het woord "stroom" dat pal boven <A> staat? Dat is toch een geïnduceerde stroom?

De enige reden dat die stroom gaat lopen is de verandering van het veld in de lus.

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Ok ik ben akkoord uw redenering. Ik was in de war omdat ze in andere opgaven wel expliciet in hun vraagstelling het woord geïnduceerde stroom ipv gewoon stroom gebruiken. Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

De stroom I veroorzaakt aan de rechterkant van de draad een veld dat 'het papier in' gaat.
Als de winding van de draad verwijderd wordt, wordt dat veld binnen die winding zwakker.

Er gaat een stroom lopen die de afname van die veldsterkte tracht tegen te gaan (Lenz), een stroom die binnen de winding een veld 'het papier in' veroorzaakt. De stroom in de winding het dichtst bij de rechte draad zal in dezelfde richting gaan lopen als in die rechte draad. Met de wijzers van de klok mee. Antwoord B.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Beste Xilvo ,
Als ik nog even terug mag komen op je bericht za 22 jun 2019,19:23
ik zie staan
""er zal een stroom gaan lopen die de afname van de veldsterkte tracht tegen te gaan""
Maar het gaat hier niet om de afname van de veldsterkte maar om de afname van de magnetische flux.
vriendelijke groet
aadkr
\(e_{i}=\frac{-d\Phi_{m}}{dt}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Dat is juist, ik ben soms wat slordig met de termen die ik gebruik. Maar voor het begrip hier maakt het weinig uit, in vacuüm zijn die twee recht evenredig met elkaar, afname van de ene betekent afname van de ander.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

je hebt volkomen gelijk
In de theorie van het magnetische veld zijn 2 vectoren belangrijk
1) de vector van de magnetische veldsterkte.
Ook wel aangegeven door
\(\vec{H}\)
En de vector van de magnetische inductie (ook wel de vector van de magnetische fluxdichtheid genoemd)
En deze wordt aangegeven met
\(\vec{B}\)
\(\vec{B}=\mu_{0}\cdot \mu_{r}\cdot \vec{H}\)

Berichten: 58

Re: [natuurkunde] geïnduceerde stroom

Dank!

Reageer