Massabalansen met meer onbekenden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Massabalansen met meer onbekenden

Beste,

Ik ben bezig met operator c opleiding en heb al wat simpelere massabalansen berekend. Maar ik kwam tegen wat ingewikkeldere massabalansen vragen welke ik kon niet goed uitrekenen. Bijvoorbeeld:
Na2so4 30m% vloeistof wordt afgekoeld (product van 4000kg) en kristalliseert. Na kristallisatie wordt na2so4 brij gefiltreerd met 40vol%. Na deze brij blijft over 5m% na2so4.

Vragen als volg:
Hoeveel water m% bestaat in elke fase?
Hoeveel kg kristallen worden gevormd?
Hoeveel natte kristallen blijven over?
Omreken vol% naar m%?

Ik begrijp tot moment wanneer zonder onbekende kg moet ik vol%naar massa% omrekenen.

Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Als dit een vraagstuk is plaats dan een foto van het volledige vraagstuk, niet slechts jouw interpretatie ervan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Pinokkio schreef: vr 12 jul 2019, 22:31 Als dit een vraagstuk is plaats dan een foto van het volledige vraagstuk, niet slechts jouw interpretatie ervan.
Ik heb helaas geen foto. Waar het om gaat - meerdere % berekenen terwijl kg of liters onbekend zijn.
Als dat zonder originele opgave niet mogelijk is dan houd het hiermee op :(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Na2so4 30m% vloeistof wordt afgekoeld (product van 4000kg) en kristalliseert. Na kristallisatie wordt na2so4 brij gefiltreerd met 40vol%. Na deze brij blijft over 5m% na2so4.
Waar heb je deze (onduidelijk geformuleerde) tekst vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Pafffie schreef: za 13 jul 2019, 04:23 Als dat zonder originele opgave niet mogelijk is dan houdt het hiermee op :(
Zonder de originele opgave, gefotografeerd of letterlijk overgenomen uitgetypt gaat dat inderdaad niet lukken, want het verhaal wat je hier neertypt klinkt onvolledig qua gegevens en verder is niet duidelijk wat er nou precies gebeurt. We kunnen er zo niks zinnigs van maken.
Pafffie schreef: za 13 jul 2019, 09:10 Na kristallisatie wordt na2so4 brij
dat klinkt als zou er "brijn" moeten staan, een vakterm voor een geconcentreerde zoutoplossing?

Berichten: 383

Re: Massabalansen met meer onbekenden

Ik denk dat het over process-technology gaat. Wel, 1 stel uw vraagstuk in detail en 2 (en dus de 1e stap) maak een "blokschema" - hierzonder zijn we niks!!

Reageer