[natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 199

[natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Betreffende onderstaande oefening.
Ik heb hierbij last om deel 2 van deze vraag te beantwoorden.
Ik zou het doen op devolgende manier (zie bijlage 2); en dus is het uigangssignaal een sinus met amplitude 2sqrt(2) en fase 84,29° (op afrondingsfouten na) na het dus invullen van Vin in de transferfuctie die ik bekomen heb.

Ik zie niet meteen hoe ik dit anders kan bepalen. Dus bij deze mijn vraag of deze werkwijze correct is?

Alvast bedankt voor de hulp!
Bijlagen
20190819_165605.jpg
Screenshot 2019-08-19 at 16.57.02.png

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Ik heb de oefening nog eens herbekeken en ben tot andere (en volgens mij ook correcte) oplossing gekomen.

Het eerste deel nl. R1 en C1 is een RC-circuit. En hiervan weet ik hoe de spanning over C1 loopt. Aangezien dan in het tweede deel de stroom afhankelijk van deze spanning is (spanning over C1 vermendigvuldigd met een scalair), is het verloop van de stroom dus nagenoeg hetzelfde (grafisch) dan het verloop van de spanning over C1. Verder weet ik dat de stroom en spanning over een resistor beide in fase lopen, dus is de spanning over R2 en dus ook Vout zijn grafisch hetzelfde als de stroom in dit deel (buiten dat de amplitude dan lager is).

Ik weet dat het niet helemaal correct is uitgelegd qua termen, maar hopelijk is mijn rederning duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Volgens mij heb je de essentie te pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Xilvo schreef: ma 19 aug 2019, 18:34 Volgens mij heb je de essentie te pakken.
Oke, dank je wel :)

Nu heb ik echter ook nog wel dezelfde vraag maar dan met een circuit dat op amps bevat.
Het eerste deel is echter ook een RC-circuit en de eerste op amp is een voltage follower, dus de output van het RC-cicuit verandert hierdoor niet. Ik zie echt niet hoe ik het signaal dan moet bekijken na de 2de op amp.
Bijlagen
Screenshot 2019-08-20 at 11.25.40.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

De schakeling met de tweede op-amp is een inverterende versterker.
De versteking A is
\(A=-\frac{Z_f}{Z_{in}}\)
Zf is de impedantie tussen uitgang en min-ingang, Zin de impedantie tussen ingangssignaal en min-ingang.


Bijvoorbeeld, zonder C2 is de versterking A
\(A=-\frac{R_3}{R_2}\)

Met C2 wordt het
\(A=-\frac{R_3}{R_2//C_2}\)
waarin met
\(R_2//C_2\)
de impedantie van R2 parallel aan C2 bedoeld wordt.

Dit alles voor een ideaal veronderstelde op-amp.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Bedankt voor het snelle antwoord!
Dus het komt er op neer dat ik enkel dus het signaal moet vermenigvuldigen met de gain A?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

bvdabjorn schreef: di 20 aug 2019, 11:52 Dus het komt er op neer dat ik enkel dus het signaal moet vermenigvuldigen met de gain A?
Ja, het signaal dat de eerste op-amp produceert.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: [natuurkunde] Teken van uitgangssignaal circuit

Xilvo schreef: di 20 aug 2019, 11:56
bvdabjorn schreef: di 20 aug 2019, 11:52 Dus het komt er op neer dat ik enkel dus het signaal moet vermenigvuldigen met de gain A?
Ja, het signaal dat de eerste op-amp produceert.
Oke, helemaal duidelijk! Bednakt!

Reageer