[natuurkunde] Haalbaarheid Onderzoekscompetentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] Haalbaarheid Onderzoekscompetentie

Hallo iedereen!

Ik ben een leerling 6de middelbaar (Belgisch leersysteem) en ik moet dit jaar een onderzoek voeren in het thema wetenschappen.
Als origineel idee had ik deze onderzoeksvraag bedacht: 'Welke materialen dempen het best geluid?'; Na wat opzoekwerk bleek dit toch wel relatief complex, maar de vraag is of dit toch haalbaar is. Indien het echt een lastig te verwerken onderzoek is, zijn er eventueel andere ideeën waarrond ik een onderzoek kan doen? Het belangrijktste is dat het meetbaar en toch interessant is.

Alvast bedankt!
Necpepper :)

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [natuurkunde] Haalbaarheid Onderzoekscompetentie

Daar is wel iets van te maken.

Denk aan eigenschappen van materialen die geluid dempen.
Of alle frequentie van geluid even goed worden gedempt.
- Meer massa kost meer energie om in beweging te brengen.
- Oppervlakteruwheid zegt iets over diffusie
- Schuimachtige stoffen gedragen zich weer anders dan massieve
- De stijfheid/elasticiteitsmodulus, moet het kunnen bewegen of juist niet.


Misschien komt de wet van Sabine van pas (galm). Geluid komt niet 1x tegen een materiaal aan, maar ketst heen en weer.
Materialen hebben een geluidssnelheid, heeft dat eventueel een verband met de demping?

Je zou metingen kunnen doen met een speaker en microfoon en daar plaatjes van verschillende materialen tussen plaatsen. Het geheel omsluiten in een doos, zodat de omgeving zoveel mogelijk wordt weggenomen en het resultaat zo constant mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: [natuurkunde] Haalbaarheid Onderzoekscompetentie

En misschien helpt het wanneer je de onderzoeksvraag 'Welke materialen dempen het best geluid?' iets wijzigt. Bijvoorbeeld in iets als: "Welke van de volgende materialen a, b, c, d, .. dempt het best geluid?" Net als Kwasie, kan ik me ook voorstellen dat de verschijningsvorm (glasplaat of glaswol) of de vorm (vlak of eierdoosvorm) invloed heeft.

Reageer