[natuurkunde] Berekenen van krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Berekenen van krachten

Ik moet een schuine kracht van 6kn in een hoek van 60 graden berekenen naar een horizontale kracht maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, kan iemand me helpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Berekenen van krachten

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

scroll eens langzaam door onderstaande microcursus krachten samenstellen en ontbinden heen, en kijk eens of wat je tegenkomt je bekend voorkomt?

viewtopic.php?f=58&t=41633

dan weten we tenminste vanaf welk punt uitleg gewenst is.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

Ik herken wel dingen maar dit zijn allemaal krachten opzij, en ik heb nu allemaal krachten naar beneden of naar boven

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

Dat is alleen het eerste gedeelte. Verder staan ook krachten onder hoeken.
De kracht is gelijk aan de projectie van de vector. Zeg maar de schaduw die de pijl zou maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

Sander16 schreef: ma 30 sep 2019, 18:59 Ik herken wel dingen maar dit zijn allemaal krachten opzij, en ik heb nu allemaal krachten naar beneden of naar boven
een papier met pijltjes kun je alle kanten op draaien zonder dat de samenhang tussen die pijltjes verandert.
Papier een kwartslag draaien, en een kracht opzij wordt een kracht naar benden of naar boven .

plaats je uitgangssituatie eens hier?

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

Hier de opdracht die ik moet oplossen, de 6 kn moet ik omrekenen naar een kracht naar beneden.

En als je hen helemaal wilt oplossen dan is de 5kn 1m van de linker steun
Bijlagen
IMG_20191001_141248_770.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Berekenen van krachten

dat betekent dus dat je van die diagonale kracht om te beginnen de verticale component wilt kennen
diag kracht.png
diag kracht.png (6.7 KiB) 2222 keer bekeken
die 6 kN moet dus worden ontbonden naar componenten over die rode en blauwe werklijn. Hoofdstukje 4 van die krachtencursus waarheen ik je verwees.

om daarna de totale krachten op die opleggingen te berekenen gaan we de momentenwet tevoorschijn halen. Maar dat komt daarna dan wel.

Reageer