[scheikunde] Hypothese stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Hypothese stoffen

Hallo iedereen,

Ik heb een practicum uitgevoerd waarin we de pH-waarde moesten bepalen van verschillende stoffen (vloeibaar verdunde handzeep, kopersulfaatoplossing, citroenzuuroplossing, demiwater, leidingwater, natriumhydroxideoplossing, slootwater, wasmiddel voor de wasmachine, afwasmiddel voor de vaat, afwasmiddel voor de afwasmachine, spoelglansmiddel en natriumwaterstoffosfaatoplossing)

Nu heb ik als onderzoeksvraag: "Wat is de pH-waarde van deze stoffen?"

Dit heb ik gemeten en onderzocht.

Alleen heb ik moeite met het bepalen van de hypothese. Want ik kan niet van elke stof een molecuulformule vinden (aan de hand daarvan kan ik zeggen wat de pH-waarde ongeveer kan zijn)

Is de molecuulformule van citroenzuuroplossing hetzelfde als de formule van citroenzuur? Of moet ik citroenzuur + h20 doen?

Kan iemand me helpen met het opstellen van een goede hypothese hiervan?

Mvg

Berichten: 633

Re: Hypothese stoffen

Misschien helpt het bekijken van elektrolyten en oplosbaarheid wat betreft de stoffen die je kent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hypothese stoffen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hypothese stoffen

koala092 schreef: ma 30 sep 2019, 20:27 Alleen heb ik moeite met het bepalen van de hypothese.
..//..
Kan iemand me helpen met het opstellen van een goede hypothese hiervan?
Dit onderzoek vraagt zo te zien helemaal niet om een hypothese. De fout dat bij elk practicum op school een hypothese hoort zit òf in jouw hoofd, of je docent zag dit over het hoofd
https://www.nvon.nl/forum/38/topic/1341
En eigenlijk wordt hier sowieso geen hypothese onderzocht, want als we lezen :
"Ik heb een practicum uitgevoerd waarin we de pH-waarde moesten bepalen van verschillende stoffen
Nu heb ik als onderzoeksvraag: "Wat is de pH-waarde van deze stoffen?" "
dan is het onderhavige practicum (zoals een groot deel van de practica) alleen maar een technisch onderzoek dat om een getalsmatig antwoord vraagt. Een hypothese spreekt een verwachting uit, met de bedoeling die experimenteel te falsifiëren. Confirmed, probable, possible or busted.

Steeds maar vragen om een "hypothese te bedenken" is in de meeste gevallen op school gewoon een (taal)fout van de docent, want maar al te vaak is er helemaal geen sprake van enige te falsifiëren veronderstelling, of is die veronderstelling feitelijk al tot in detail vastgelegd in de opdracht. Dus raakt iedere weldenkende leerling daarvan in de war.

Reageer