[scheikunde] Onderzoekscompetentie Oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Onderzoekscompetentie Oplosbaarheid

Beste forumlezers,

Ik moet voor chemie een onderzoekscompetentie maken over het onderwerp mengbaarheid/oplosbaarheid.
Ik ben al enkele dagen op zoek naar wat informatie op het internet maar ik vind geen enkel onderzoek die ik kan doen over dit onderwerp. De bedoeling is dat het onderzoek niet te gemakkelijk is, maar het moet wel testbaar zijn.

Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen met een goede onderzoeksvraag en een onderzoekje hoe ik de onderzoeksvraag kan aantonen. Alle hulp is zeer gewaardeerd.


Groeten Reinout

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Onderzoekscompetentie Oplosbaarheid

Stof A en stof B zijn mengbaar, of niet.
Stof A lost op in vloeistof B, of niet.

Het is geen spectaculair onderzoeksonderwerp.
Precies wat wil je daaraan onderzoeken?

Je kunt natuurlijk simpelweg wat combinaties van A en B uitproberen, en het resultaat eventueel theoretisch onderbouwen, maar ik heb de indruk dat dat niet is wat je zoekt.

Dus de vraag is eigenlijk: wat voor soort onderzoek zit jij aan te denken?

Berichten: 2

Re: Onderzoekscompetentie Oplosbaarheid

We hebben altijd gezegd in de klas, stof A is mengbaar met B of omgekeerd. Bestaat er eigenlijk een waarde die de oplosbaarheid weergeeft? Misschien dat 2 stoffen opslosbaar zijn in water maar de ene stof meer dan de andere of zoiets.
Ik dacht er misschien aan om een parameter te laten varieren die de oplosbaarheid beïnvloed maar dat is niet altijd even simpel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onderzoekscompetentie Oplosbaarheid

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Ik denk zomaar dat je een paar verschillende begrippen en concepten door mekaar haalt.

Vloeistoffen kunnen in elkaar mengbaar zijn ja en voor bijvoorbeeld water en ethanol kunnen ze prima in elkaar mengen in bijna elke verhouding. Echter anders is voor het concept oplossen. Suiker lost prima op in water, maar water niet in suiker.

Miscibility is misschien de term die je zoekt. https://en.wikipedia.org/wiki/Miscibility
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer