[natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Hoi allemaal!
ik heb voor natuurkunde deze voorbeeldopdracht in een verslag gemaakt. en ik zou graag willen weten of alles zo'n beetje klopt. zouden jullie dit verslag door willen kijken, en willen zeggen wat er nog fout aan is? want ik snap niet zo goed wat ik nou eigenlijk heb gedaan, en op internet kwam ik er niet meer uit. Ik weet eigenlijk zeker dat het niet helemaal klopt :?

alvast bedankt! :D
Bijlagen
Knipsel.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Dit verhaal klopt zo'n beetje, maar niet helemaal.

Je noteert Fv= C⋅u
de "vertaling" daarvan luidt:
veerkracht = veerconstante x uitrekking.
maar als je daar dan gaat invullen gebruik je de valversnelling aan het aardoppervlak (9,81 m/s²) in plaats van de veerconstante, en de massa (0,05 kg) in plaats van de uitrekking.
Kortom, eigenlijk vul je de formule Fz = m⋅g in.

Dat levert je nog steeds wel de veerkracht op, maar dat is omdat de nettokracht 0 is, de veerkracht gelijk zal zijn aan de zwaartekracht op het blokje. Dus is er krachtevenwicht, zodat je mag stellen Fz=Fv .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Stel dat je wilt weten wat de veerconstante van de veer is. Bij evenwicht tussen de zwaartekracht op het blokje en de veerkracht geldt: Fz = Fv.
Omdat Fz = m⋅g en Fv = C⋅u betekent dit dat m⋅g = C⋅u, waarbij m de massa in kg en u de uitrekking in meter is. C heeft dan de eenheid N/m. Voor C vind je dan bij het evenwicht tussen de zwaartekracht op het blokje en de veerkracht dat
\(C=\frac{m\cdot g}{u} \)
Was het bij de opdracht inderdaad de bedoeling om steeds van het evenwicht tussen de zwaartekracht op het blokje en de veerkracht uit te gaan?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

bedankt voor jullie reactie!,
Ik snap nog niet helemaal hoe ik het nu moet verbeteren, ik weet dat de formule van Fv = C*U, maar als ik dat zou doen, is Fv dan nu ook fout? want dan zou ik: C= 9,81 N/m * 7 moeten doen, en dan kom ik uit op 68,76 wat me niet mogelijk lijkt.

zouden jullie kunnen zeggen wat ik precies van die opdracht moet verbeteren?


hieronder een bijlage van de opdracht zelf:
Bijlagen
Knipsel.PNG

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Je hebt hierwel de inleidende theorie achter de opdracht neergezet, maar niet de tekst van de opdracht zelf. Kun je die eens posten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

We moesten van een practicum, waarbij een veer aan een standaard hing, telkens een gewichtje van 50 gram eraan hangen, en de uitrekking meten. Daarvan moesten we een tabel en een diagram maken. Daarbij ook een voorbeeld berekening

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

zouden jullie kunnen sturen hoe het wél zou moeten?, ik moet het namelijk best snel afmaken
alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

je kent dankzij Fz=mg voor verschillende aantallen gewichtjes de zwaartekracht die aan de veer trok.
omdat er evenwicht ontstaat ken je dus ook steeds de veerkracht.
Je hebt bij elk aantal gewichtjes de uitrekking gemeten: viewtopic.php?f=13&t=209162

Je maakt nu een tabel met daarin veerkracht en uitrekking, en aan de hand van die tabel maak je een grafiek
Uit de richtingscoëfficient van die grafiek kun je de veerconstante afleiden

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] voorbeeldopdracht verslag veerkracht

Het is me gelukt! Heel erg bedankt iedereen :)

Reageer