[natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

Voor een onderzoekscompetentie van fysica moet ik de beginsnelheid van een projectiel berekenen. In dit geval heb ik gekozen voor een Nerf geweer. Ik moet de snelheid achterhalen van de "kogel" wanneer hij het geraamte van het geweer verlaat. In onze lessen fysica hebben we uitgebreid gezien hoe je de snelheid kan berekenen van een ERB en EVRB, maar steeds met de veranderlijke tijd in de gebruikte formules. Ik ben nu opzoek naar een formule om de beginsnelheid van de kogel te berekenen zonder dat ik de veranderlijke tijd in achting moet nemen. Er is mij verteld dat de tijd tussen het overhalen van de trekker en de kogel die het geraamte verlaat zo kort is dat hij onmogelijk te meten valt.

(Na enkele uitvoeringen bekom ik deze vaststellingen: de kogel valt op de grond na 8,70 meter en de tijd tussen het overhalen van de trekker en de kogel die op grond valt is gelijk aan 1,40 seconden)

Hopelijk kan iemand mij verder helpen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

Hmmm, ik ken de formule v2 = v02 + 2a*Δx , maar die lijkt niet nuttig hier omdat dat je geen versnelling a hebt in de x richting. (Tenzij je lucht weerstand enso hebt, maar meestal wordt in het middelbaar uitgegaan van de meest basic omstandigheden.)

In de basic omstandigheden (dus zonder luchtweerstand) is de projectielbeweging een beweging in zowel de Y richting (EVRB) als de X-richting (ERB). De beginsnelheid kan je volgens mij berekenen met de gegevens die je al hebt (als je het geweer ziet als een punt, dus als je verwaarloost wat er in het geweer gebeurd) Dan zou ik een beginsnelheid van 6,21 m/s uitkomen.

Ik weet niet, hoe diepgaand je opdracht moet zijn en over welk materiaal je beschikt. (Als je bijvoorbeeld een transparant geweer hebt dan kun je daar een gekleurde kogel in doen. Je kan dan met een camera volgen hoelang de kogel zich na het overhalen van de trekker in het geweer bevindt.)


Maar ik ben geen professional dus ik hoop dat anderen mijn post zullen bevestigen of weerleggen.


Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

Nerf.png
Nerf.png (10.21 KiB) 2255 keer bekeken
Nog minimaal 1 parameter moet bekend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

Echter, er zal helemaal niet aan gerekend kunnen worden vanwege de grote luchtweerstand,kleine massa en daardoor onvoorspelbare bewegingen van de foam pijl (zeker in de buitenlucht)

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

@ukster
Over welke hoek heb je het precies in de bovenstaande formules ? De hoek die persoon creëert wanneer hij/zij het Nerf geweer vasthoudt ? Indien ja, dan is deze 90 graden. Verder is de beginhoogte 1,40 meter.

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Beginsnelheid van een projectiel

ukster schreef: za 19 okt 2019, 18:50 Echter, er zal helemaal niet aan gerekend kunnen worden vanwege de grote luchtweerstand,kleine massa en daardoor onvoorspelbare bewegingen van de foam pijl (zeker in de buitenlucht)
@ukster
Over welke hoek heb je het precies in de bovenstaande formules ? De hoek die persoon creëert wanneer hij/zij het Nerf geweer vasthoudt ? Indien ja, dan is deze 90 graden. Verder is de beginhoogte 1,40 meter.

Reageer