[natuurkunde] Verband massa en versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Verband massa en versnelling

Ik moet voor fysica een practicum doen over versnelling. We moeten een wagentje van een helling laten rijden en deze beweging opnemen met een bewegingsdetector zodat de computer er curves van kan tekenen. We moeten dit herhalen met verschillende massa's. Ik ben bij het besluit aangekomen en ik kan er maar niet opkomen welk verband er nu eigenlijk bestaat tussen de massa en de versnelling van een voorwerp op een dalende baan. Het voorwerp wordt vanuit rust losgelaten bovenaan de helling en wordt gestopt aan het einde door een blokkade. Zou iemand me dit verband kunnen zeggen en eventueel uitleggen ?
Het is wel redelijk dringend... :|

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Verband massa en versnelling

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Verband massa en versnelling

robbego4it schreef: ma 11 nov 2019, 21:18 Ik ben bij het besluit aangekomen ..//..
en dus heb je series metingen, en heb je in een grafiek de versnelling uitgezet tegen de massa. Toch?

kom eens met die grafiek?

Berichten: 3

Re: Verband massa en versnelling

Jan van de Velde schreef: ma 11 nov 2019, 21:35
robbego4it schreef: ma 11 nov 2019, 21:18 Ik ben bij het besluit aangekomen ..//..
en dus heb je series metingen, en heb je in een grafiek de versnelling uitgezet tegen de massa. Toch?

kom eens met die grafiek?
De grafieken tonen een kwadratische vergelijking en zijn x(t)-grafieken, naarmate we meer massa toevoegen, kunnen we zien dat de versnelling ook toeneemt. Dit doen we door de tweede afgeleide van de functie te berekenen zodat we a(t) bekomen. Maar we zien echter geen verband in, dit kan mogelijk zijn door het onnauwkeurig uitvoeren van de proef.
Daarom dat ik ook vraag of dat iemand het verband weet zodat we dan kunnen zien of het effectief ook zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: [natuurkunde] Verband massa en versnelling

Zou het kunnen dat x(t),v(t) en a(t) massaonafhankelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: [natuurkunde] Verband massa en versnelling

ukster schreef: ma 11 nov 2019, 22:13 Zou het kunnen dat x(t),v(t) en a(t) massaonafhankelijk zijn?
Dat lijkt me eenvoudig te toetsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: [natuurkunde] Verband massa en versnelling

Opmerking moderator

Dus wachten we even af hoe robbego4it dat denkt te gaan doen

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] Verband massa en versnelling

ukster schreef: ma 11 nov 2019, 22:13 Zou het kunnen dat x(t),v(t) en a(t) massaonafhankelijk zijn?
Dit klopt inderdaad, maar doordat we de proef niet nauwkeurig genoeg konden uitvoeren, zat er altijd een lichte speling op de x(t)-grafieken. Hierdoor ontstond er verwarring en hebben we dit practicum uiteindelijk ingediend met een foutief besluit. Bij een volgend practicum zullen we dus beter moeten letten op nauwkeurigheid. Aan allen bedankt om te reageren!
Sh*t happens ! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: [natuurkunde] Verband massa en versnelling

robbego4it schreef: di 12 nov 2019, 18:24 zat er altijd een lichte speling op de x(t)-grafieken.
Aangezien geen enkel experiment, laat staan een schoolpracticum, 100 % nauwkeurig is uit te voeren is dat iets dat als eerste in alle overwegingen meegenomen zou dienen te worden: a difference that makes no difference is no difference.
Ga een volgend keer ook eens door: laat het niet zoals nu bij x/t grafieken als je op zoek bent naar versnellingen: bij een zoektocht naar een verband tussen massa en versnelling hoort een a/m grafiek. En dat zou dan volgens jouw metingen vast iets als onder opleveren:
am.PNG
am.PNG (3.08 KiB) 2805 keer bekeken
Dat denkt veel helderder na dan tabellen met getallen van tweede afgeleiden en zo. Daar zijn grafieken nou juist voor uitgevonden.

Reageer