[overig] toetsingsmethode resultaten onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[overig] toetsingsmethode resultaten onderzoek

Hallo,

De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met mijn profielwerkstuk. Ik doe hierbij onderzoek naar de invloed van stotteren op het zelfbeeld bij kinderen, adolescenten en volwassenen. Uiteindelijk is het gelukkig gelukt om voldoende respondenten te verzamelen.

Ik heb vragenlijsten over het zelfbeeld verspreid. Bij elke vraag konden er max. 4 punten behaald worden. De score van het zelfbeeld werd vervolgend berekend door :
- zelfbeeldscore: (aantal behaalde punten / totaal aantal te behalen punten) x 10.
Het aantal te behalen punten verschilde per leeftijdsgroep.
Ik heb de gegevens van de vragenlijsten nu verwerkt met Excel en in staafdiagrammen gezet

Mijn profielwerkstuk begeleider vertelde me dat ik me eens zou kunnen verdiepen in het statisch toetsen van deze resultaten. Ik ben geheel onbekend met statistiek (wiskunde B), dus ik probeer via het internet een juiste toetsingsmethode te vinden. Ik lees veel over de T-toets en de chi-kwadraat toets, maar ik vind het lastig om te bepalen welke methode het meest geschikt is voor mijn onderzoek.

Ik heb eigenlijk 3 belangrijke variabelen:
1. Leeftijd verdeeld in : kind -adolescent – volwassenen
2. Spreekgedrag: niet-stotteraar / stotteraar
3. Score van zelfbeeld: van 0-10

Zo zien de diagrammen eruit (dit zijn twee keer dezelfde resultaten op een andere wijze gerangschikt:
knip resultaten.png
De puntenscore is behaald door per persoon per groep het aantal behaalde punten per vraag op de tellen; dit vervolgens te delen door het maximaal te halen punten per vragenlijst (de kinderen hadden namelijk minder vragen dan de andere groepen ) en dit te vermenigvuldigen met 10. Deze scores werden van alle personen per groep opgeteld en gedeeld door het totaal aantal personen:
knip puntenscore.png
knip puntenscore.png (18.86 KiB) 913 keer bekeken
Is het mogelijk hier een toetsing op los te laten? En zo ja, welke?

Tevens ben ik benieuwd of er een mogelijkheid is om (met Excel) het verschil ( in zelfbeeld) tussen de verschillen (wel-niet stotteren en leeftijd) te bepalen of berekenen. Ik hoop dat deze vraag een beetje duidelijk is?😅 Ik wil dus weten of de invloed van stotteren op het zelfbeeld anders is dan bij volwassenen of dan bij adolescenten.

Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden. Mocht het nodig zijn, dan zou ik eventueel de Excelbestanden kunnen delen met daarin de ruwe en bewerkte resultaten.

Alvast bedankt!

Reageer